- Gratulerer med verdens peneste bil.

Mannen ved bensinpumpa ved siden av virker oppriktig i det han stiger ut av sin Mercedes. Jeg takker, og orker ikke gå i detaljer når det gjelder bilens eierskap.

Citroën DS5 er siste skudd på stammen av de mer "eksklusive" modellene fra den franskeste av de franske. Dette er bilen den nye franske presidenten Francois Hollande nå fraktes rundt i, neppe helt tilfeldig.

De ulike presidentene har alle hatt sine favoritter. Forgjengeren Sarkozy ble ved sin tiltreden som president fraktet i en konseptbil som var en langversjon av Peugeot 607 uten tak over baksetet. Senere foretrakk han Renault. Chirac var Citroën-fan, men mest kjent er kanskje de Gaulle og hans Citroën DS. Bilens evner til å kjøre på tre hjul reddet ham blant annet fra attentatforsøk.

Hollande har politisk korrekt nok selvfølgelig hybridversjonen, mens vår testbil er mer ordinær med en dieselmotor under panseret. At den ser anderledes, frisk og original ut, er hevet over enhver tvil.

 

Men er det verdens peneste?

Bedøm selv:Se større bilder i DN Play

Den vekker oppsikt, og ser ikke ut som noe annet som kjører på norske veier om dagen. En rekke spennende designelementer preger bilen ytre, såvel som indre. For eksempel kromlistene som går over lyktene og halvveis opp på a-stolpen. Eller den markante linjen fra forskjermen under siderutene, og knekken bak bakdøren. Tilsynelatende kaos, men ser man nøyere på bilen, så gir det etter hvert mening.

Sånn sett er DS5 den modellen som hittil yter de to første bokstavene i navnet mest rettferdighet. Men der originalen fra 1955 var banebrytende på mange tekniske områder, bringer ikke DS5 like mye nytt til torgs. Bortsett fra sin helt egne bilklasse. Blandingen mellom coupé, kombi og sporty stasjonsvogn gjør den vanskelig å sette i bås, og enda vanskeligere å finne konkurrenter til.

Dessverre mangler DS5 Citroëns historiske kjennemerke; de hydrauliske fjæringene. Dermed kommer president Hollande neppe videre på tre hjul, slik han ville gjort med en original DS. Dette er bilen som hadde fortjent hydraulikken, og antakelig ville også kjøperne av denne modellen ønsket det. For DS5 er virkelig en bil for Citroën-entusiastene.

 

Innvendig har Citroën vært flinke til å skape noe unikt. Rattet er ikke normalt. Det er stort, og flatt nederst, som på biler med langt mer sportslige ambisjoner. I motsetning til i C5 henger rattnavet sammen med resten av rattet, men det gjør ikke at følelsen av at man sitter i noe utenom det vanlige forsvinner.

Over hodet har forsetene hvert sitt lille glasstak. Alt foran føreren virker gjennomtenkt, på en ny måte. Men som på mange andre biler, går utseendet på bekostning av seendet ut. Utsikten både fremover og bakover er ikke all verden. Det hindrer ikke at man trives godt bak rattet i et ganske cockpit-inspirert førermiljø.

Setene er behagelige og gir god støtte. Vår bil har en toliters dieselmotor på 163 hestekrefter, som via en automatkasse yter tilstrekkelig med krefter.

Den elegante bilen innbyr ikke til å rase gjennom svingene, så ytelsene føles ikke spede på noe som helst vis. Automatkassen er heldigvis av det gode gamle slaget, og ikke den håpløse automatklutsjifiserte billig-typen som også finnes i kombinasjon med DS5s minste dieselmotor.

Om den ikke er verdens peneste, er det definitivt en bil du kjøper på grunn av utseendet. For den leverer bilegenskaper som "vanlige" biler, men gir altså også en dose særhet og originalitet på kjøpet.

Vi liker denne typen overfladiskhet i bilvalg, og roper hurra for de mindre konforme, som velger litt anderledes enn folk flest. DS5 er ikke normal nok til å bli en storselger, heldigvis.

 

DN Play: Se større bilder av Citröen DS5

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.