«Rekordmange klager, rekordmange fellelser – og rekordmange tekstreklamesaker».

Slik lød overskriften da Norsk Presseforbund presenterte sin tilstandsrapport for norsk presseetikk i 2015.

Statistikken gjenspeiler hvordan mediene pushet grenser i sin jakt på nye inntekter. PFU slo ned på rekordmange forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.

Disse er knesatt i pressens etiske kjøreregler - den såkalte Vær varsom-plakaten.

Hele 10 fellelser i Pressens Faglige Utvalg (PFU) gjaldt tekstreklamesaker i 2015, mot fire året før.

VG ble blant annet felt for manglende merking av innholdsmarkedsføringskampanjen for filmen «Bølgen», noe som medførte at mediehuset umiddelbart gjorde endringer.

Les også: Tok «Bølgen» for VG dnPlus

Utvalgsmedlem Henrik Syse hadde for eksempel foreslått at en «scrollbar» kan følge leseren nedover i en innholdsmarkedsføringsartikkel for å tydeliggjøre at det dreier seg om innhold en annonsør har betalt for.

– Henrik Syses utmerkede forslag om «scrollbar» har vi allerede innført.  Vi kunne sikkert gjort teksten «sponset innhold» større, og vi kan også diskutere om dét er det rette begrepet å bruke. Vi kommer til å utvikle dette også, på samme måte som vi kommer til å utvikle journalistikken, sier Pedersen til VG.

Les også: VGs uekte barn dnPlus

Kilde: Norsk Presseforbund

Over 500 klager

Her er hovedpunktene i PFUs oppsummering av 2015:

  • PFU mottok 500 klager på norske medier i 2015, 73 flere enn i 2014.
  • Mediene ble felt i 83 av totalt 142 saker som fikk full behandling.
  • Flere medier er felt på Vær varsom-plakatens punkt 4.14, som omhandler samtidig imøtegåelse i år enn i fjor.
  • NRK topper statistikken over antall fellelser med seks brudd og fire tilfeller av kritikk, som er en mildere form for fellelse.
  • Mediehuset Varden er nummer to med tre brudd og to kritikk, mens TV 2 hadde tre brudd og en kritikk.
  • Mediene ble felt i 83 av sakene (65 brudd og 18 kritikk) i 2015, mot 53 (46 brudd og syv kritikk) i 2014. Det innebærer at mediene ble felt i 58% av fullt behandlede saker, mot 40% i 2014.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Dyreste dollar siden 2002  

Vibeke Skofterud vraket fra Idrettsgallaen

Bergens Tidende-redaktør slutter etter ti år

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.