VG lanserte torsdag deres egen satsing på innholdsmarkedsføring, VG Partnerstudio.
Kort tid etter ble en såkalt fem-på-gaten-video, sponset av Norsk Tipping, publisert.
I denne spør «reklamereporteren» tilfeldige på gaten om hva de ville ha gjort dersom de hadde fått én million kroner.
Brukte VG-mikrofonen
Intervjuene ble utført med en standard, rød VG-mikrofon, som VG bruker når de produserer redaksjonelt innhold.
Les mer om hvordan avisene og reklamebransjen kaster seg over reklamejournalistikken.
Det førte til sterke reaksjoner internt. Da DN forsøkte å finne videoen mandag formiddag, var den tatt vekk fra nettet.
– Jeg vet ikke hvorfor det skjedde. Den skulle ikke vært brukt. Da jeg ble klar over det, ble det fjernet, sier sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG.
– Helt meningsløst
– Hvorfor fjernet du videoen?
– Fordi dette utvisker de forskjellene man må søke å tilstrebe for denne typen presentasjoner. Man kan ikke fly med egne mikrofoner journalistisk den ene dagen, og så gjøre kommersielle intervjuer med de samme den andre. Det er helt meningsløst, sier Pedersen, og legger til:
– Det er noen som har gjort en feil. Min erfaring tyder på at det også hender med journalister i norske mediehus av og til. Jeg håper at dette er første og siste gang dette skjer, sier Pedersen.
Pedersen understreker at alle de som ble intervjuet i saken ble informert om at de var med i sponset innhold.
LES OGSÅ: Reven har ingenting den skulle ha sagt. Nå er Sara Mozetic (28) større enn Ylvis på Youtube.
Låner bort VG-drakten
Norsk Tipping kjører i disse dager en stor content-kampanje i samarbeid med VG.
Til denne har VG har lånt bort teknikken og mye av presentasjonen bak deres livestudio.
– Nå må vi ikke hykle om dette. Ideen med branded content er at det låner uttrykksformer og presentasjoner fra journalistikken, og har likhetstrekk med feature-fortellinger. Hvis man ser på utviklingen internasjonalt går det åpenbart i den retning, sier Pedersen.
Han legger til at man er i et «krevende farvann».
– Det er en levende debatt om dette i VG, det tror jeg man kan si, sier Pedersen.
Klubben sa fra
Leder for redaksjonsklubben i VG, Dennis Ravndal, bekrefter at klubben gjorde Pedersen oppmerksom på videoen.
– Det er livsfarlig å blande reklame og journalistikk på en slik måte at leserne ikke forstår forskjellen. De tradisjonelle medienes største fortrinn er at vi kan gi et redigert og troverdig produkt, midt i strømmen av informasjon fra sosiale medier og ulike interessegrupper. Vi kan ikke selge arvesølvet vårt, da har vi tapt, sier Ravndal.
Han forstår imidlertid VG-sjefenes forsøk på å skaffe annonseinntekter.
– Det er røffe tider i mediebransjen, og de største utfordringene handler om å skaffe annonseinntekter i et omskiftelig marked. Når det gjelder det rent journalistiske, er content marketing det vanskeligste vi diskuterer om dagen.
– To steg frem og ett tilbake
Dagbladet-journalist og klubbleder Harald Klungtveit er en uttalt kritiker av reklamejournalistikken.
Han har lite til overs for VGs nye konsept.
– Det eneste som er tydelig for leserne her er VG-logoen og VG-utseendet som pryder dette, nå sist også med VGTVs mikrofonhetter som reklamefolkene gjør intervjuer med i Norsk Tipping-reklamen, via et såkalt livestudio VG-redaksjonen ellers bruker til hendelsesnyheter, sier Klungtveit.
At VG har valgt å fjerne innslaget med VG-mikrofonen ser han som en hul seier.
– Å gå to steg fram og ett tilbake, igjen og igjen, tyder ikke på arbeidsuhell, sier Klungtveit.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.