Flyselskapene må slippe å betale hotell- og matutgifter for passasjerer som ikke kommer seg hjem etter to dager. Det mener HSH Reise.

Flyselskapene må ut med millioner av kroner i hotell- og matutgifter til passasjerer som sitter fast over hele verden.

HSH, hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge, mener at passasjerenes rettigheter i situasjoner som dette er for gode, og krever at de innskrenkes, skriver Aftenposten.

- Uklart regelverk
HSG Reise mener regelverket som regulerer flypassasjerenes rettigheter er uklart på flere vesentlige punkter og kan leses som om flyselskapene har en ubegrenset plikt til å betale mat og hotell i dagevis og ukevis.

– Dette vil kunne utradere flyselskapene fra jordens overflate fordi de økonomiske belastningene blir for store, sier Rolf Forsdahl, direktør i HSH Reise.

Forsdahl mener regelverket ikke tar høyde for slike situasjoner som har oppstått nå, og at det må innføres begrensninger for hvor mange dager denne plikten skal gjelde.

HSH vil nå ta spørsmålet opp med klagenemnda for flysaker for å få en uttalelse.

Les også: Flystansen: Dette har du krav på


Finland åpner luftrommet

SAS: Dekker utlegg i Europa

Får fly hvis selskapene mener det er trygt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.