Norwegian skuffet markedet kraftig da lavprisselskapet i dag la frem resultatet for andre kvartal. Aksjen stuper rundt syv prosent på Oslo Børs.
Men til tross for en gedigen askesmell og helgrå tall, er Bjørn Kjos fornøyd med at Norwegian greier å holde en stø kurs mot lavere kostnader og økt konkurransekraft.
- Må regne med lave priser
De lave flybillettprisene har kommet for å bli, tror han - selv om Kjos synes det er rart at SAS klarer å tjene penger på så lave billettpriser, så høye kostnader og så gamle fly.
- SAS er en fin konkurrent å ha! sa han til svenske di.se igår, og benyttet samtidig anledningen til å kritisere SAS for å løpe til regjeringene hver gang flyselskapet står på randen av konkurs.
- Vi kan ikke forvente at prisene går oppover, men vi vet at vi skal klare å dra kostnadene våre nedover, sier Bjørn Kjos.
Faser ut eldre fly
For 2010 venter Norwegian enhetskostnader på rundt 47 øre. Dette er avhengig av utviklingen i prisene på drivstoff og i valuta. Målet er å komme under 40 øre. For å akselerere kostreduksjonen vil Norwegian nå fase ut eldre fly flere år tidligere enn planlagt og samtidig øke antall nye og mer kostnadseffektive fly.
I helgen ble det kjent at Norwegian har planer om å starte et nytt langflyvningsselskap, og vil konkurrere med SAS på flyvninger fra blant annet Oslo og Stockholm til New York og Bangkok.
Les mer her: Tur/ retur Oslo - New York: 2000 kroner
Og er man et lavprisflyselskap, så er man et lavprisflyselskap:
- Det er fullt mulig å tjene penger på å ta 2.000 kroner tur/retur New York, slår Bjørn Kjos.
- Hvordan er det mulig, når konkurrentene tar mye mer?
- SAS har høyere kostnader enn oss, derfor må de også ta høyere priser for å tjene penger. Ved å holde kostnadene nede er det fullt mulig å tjene penger på lave priser også på langdistanseflyvninger. Jeg pleier å si det sånn: New York er bare én time lengre borte enn Dubai, og dit kan man jo komme seg for 1.000 kroner, så hvorfor skal man ikke komme seg til New York for 2.000? sier Kjos.
I luften neste sommer?
Langdistanseflyvningene har vært planlagt lenge. Allerede neste år planlegges oppstart, i første rekke til USA og Asia, deretter følger andre destinasjoner.
Norwegian forhandler nå med Boeing og Airbus, og håpet er å være i luften til neste sommer.
Heller ikke forretningsreisende skal stå uten tilbud når Norwegian, gjennom et eget langdistanseselskap, drar i gang langflyvningene.
Norwegian vil tilby såkalte flatbeds, og Kjos anslo i Dagens Industri at businessbillettene kommer til å ligge på omtrent 50 prosent av SAS Business class.
Les også:
- Har unngått Ryanair-stemplet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.