Vi mangler en høyresko!

Kristian Aadnevik står backstage i den historiske bygningen One White Hall Place i London. Det er en time før moteshowet skal starte. Ute i salen venter 400 publikummere, inkludert kunder og internasjonale motekritikere. Det er London Fashion Week og Aadnevik skal vise sin nye sommerkolleksjon, som i år er utvidet med smykker, vesker og sko med skyhøye hæler.

- I dagens luksusmarked er det viktig å ha egne tilbehørslinjer. Selv om klærne fortsatt utgjør bærebjelken i virksomheten er det sko, smykker og vesker man tjener mest penger på å selge, sier Aadnevik.

 

Marokka og Sahara
I år er det temaene Marokko og Sahara som preger kolleksjonen. Mønstrene i stoffene er inspirert av marokkansk interiør og smykker av ørkenfarger og øgler. Kristian Aadnevik har holdt en relativt lav profil i Norge, men har kommet lengre enn de fleste andre norske motedesignere. Han har studert ved Royal College of Art i London, og har gått i lære hos motelegenden Alexander McQueen, før han gikk videre til de italienske motehusene Versace og Roberto Cavalli, Designeren satset på sitt eget merke i 2004, og har fått omtale i ledende motemagasiner. Kjolene til Aadnevik koster mellom 15.000 til 30.000 kroner, og kundelisten er dominert av velstående kvinner fra Midtøsten og Øst-Europa.

- London er en internasjonal by som tiltrekker seg pengesterke mennesker fra hele verden, sier Aadnevik.

 

Kler toppkjendisene
I Storbritannia har han fått en del oppmerksomhet for å kle profilere kjendiser som Nicole Scherzinger, kjent fra popgruppen ”The Pussycat Dolls”. Som dommer for tv-programmet ”X-factor” har hun tatt kjolene til Aadnevik inn i stuene til millioner av briter hver helg. Designeren har også kledd artisten og Disney-stjernen Selena Gomez, også kjent som ekskjæresten til fjortisikonet Justin Bieber. Andre profiler på kundelisten er Kylie Minogue Jessy J, Nicole Scherzinger og Beyoncé.

- Å kle Hollywood-profiler har vist seg å være en god strategi. Vi har et begrenset markedsføringsbudsjett og har klart å gjøre merkevaren kjent uten tradisjonell annonsering. Hver gang jeg har en kjole på den røde løperen strømmer det inn telefoner fra kunder som vil ga den samme kjolen, sier Aadnevik.

Nordmannen holder til i et studio i Knighstbridge sammen med kjæresten Hila Bitton og sønnen Silver på fire måneder. Kolleksjonen selger på bestilling, og har store innslag av håndsøm.

- Slik situasjonen er nå lever vi godt av å drive som et frittstående motemerke, men vi jobber parallelt med å sikre meg eksterne investorer som er villige til å satse ytterligere. Den langsiktige planen er å åpne egne butikker i Moskva, Los Angeles og Paris, sier Aadnevik.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.