Bård Hoksrud som nå er statssekretær i Samferdselsdepartementet, har aldri vært noen tilhenger av bilavgifter, men etter at Fremskrittspartiet kom i regjering, har pipen fått en litt annen lyd.
- Det er 60 milliarder som kommer inn i bilavgifter. Selv om alle kjører elbil, må vi passe på at det er noen inntekter. Elbilene alene har sørget for at det kommer inn 50 millioner kroner mindre i bompenger i Oslo, sa Hoksrud under en debatt i forbindelse med Zerokonferansen idag.
- Det er artig at du synes det er negativt at folk sniker seg unna bompenger, parerte SVs Heikki Holmås raskt.
Hoksrud presiserte deretter at han gjerne vil at bilistene skal få mindre avgifter, og at han vil fjerne bompenger fordi det ikke er en levedyktig måte å finansiere veier på, blant annet på grunn av elbilfritaket.
Trenger mer støtte
En rapport som ble lagt frem på miljøorganisasjonen Zeros klimakonferanse onsdag, konkluderer med at de ladbare bilene trenger støtte utover 2017, som klimaforliket legger til grunn. I rapporten heter det at elbiler trenger støtte i ytterligere syv til 15 år, og at de ladbare hybridene trenger støtte i mellom fem til ti år.
I den politiske debatten rundt effektiviseringen av den norske biltrafikken etterpå, var det en rørende enighet om at incentivene bør forlenges utover 2017.
- Vi må holde fast om målet om nullutslipp fra bilparken, og ikke nøye oss med reduksjonsmål, sa SVs Heikki Holmås.
Debattantene var enige om at forutsigbarhet er viktig for å skape en sikkerhet for de som kjøper elbil nå. Rapporten slår fast at enkelte av virkemidlene må forbedres om de politiske målsettingene om et gjennomsnittlig utslipp på 85 gram per kilometer skal nås i 2020.
Moms på leasing
Blant annet går det på å gjøre noe med kjøpsavgiftene og firmabilbeskatningen for ladbare hybrider, samt å fjerne merverdiavgiften for leasing av elbiler. Også om det sistnevnte var det bred politisk enighet.
- Plugin hybrider er løsningen for mange, og det er bedre enn tradisjonelle drivstoff. Moms på leasing er noe vi i regjeringen må se på, sa Hoksrud, noe han fikk støtte av fra regjeringspartner Nikolai Astrup i Høyre.
- Vi må gjøre noe med moms på leasing. Det skal alltid lønne seg å velge miljøvennlig. Avgiftssystemet må ta høyde for at vi som politikere aldri klarer å spå riktig om fremtiden, sa Astrup, som selv kjører en Tesla Model S. Noe som ble påpekt av Arbeiderpartiets Eirin Sund.
- Hvis vi når målene, er det ikke riktig å subsidiere med felleskapets penger, folk som har råd til å betale bompenger selv, sa Eirin Sund, med klar adresse til Astrup. Til latter fra salen innrømmet hun at privat synes hun det er et problem, men at det tross alt er "bedre at menn kjører det der, enn BMW, Mercedes og alt det andre".
Mer til lading
Sund er opptatt av utbygging av ladeinfrastrukturen og mener at Samferdselsdepartementets organ for å redusere klimagassutslippene, Transnova er et godt virkemiddel. I den avgåtte regjeringens statsbudsjett ble støtten til Transnova redusert med nesten 18 millioner kroner.
- Det er to dager til statsbudsjettet legges frem, så jeg kan ikke si noe om Transnova, men vi er opptatt av forskning og utvikling, sa Hoksrud, i noe som nesten kunne tolkes som en budsjettlekkasje.
Elbilen Nissan Leaf toppet registreringstatistikken i oktober, mens Tesla Model S var mest registrerte bilmodell i september. Incentivene skal videreføres til 2017, og vil antakelig videreføres etter det, om man skal tolke utsagnene under Zerokonferansen.
Les også: Løft for Leaf
Kilde: Thema Consultings rapport: "Utvikling og nedtrapping av ladbare bilers virkemidler" utarbeidet for Zero, Energinorge, Grønn bil og Volvo med støtte fra Transnova.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.