Konflikten mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og havnene tilspisser seg.

Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo Havn tar et oppgjør med dagens tariffbestemte ordninger for losse- og lastearbeiderne, og overfører kranførerne til ett terminalselskap som skal utføre alt losse- og lastearbeidet av containere, skriver Dagens Næringsliv.

En ordning som i høst har skapt store arbeidskonflikter, blant annet i Risavika Terminal i Rogaland med havneboikott.

– Med det vi nå gjør, kommer konflikten til å akselerere til flere havner, sier Stilluf Karlsen.

Nestleder i LO-forbundet NTF, Lars Johnsen, er klar til å kjempe.

– Bernt Stilluf Karlsens mål er å kvitte seg med havnearbeiderne. Det klarer han ikke, sier Johnsen til DN.

- Utført av 100 personer - burde ikke vært mer enn 50
NTF slåss for å opprettholde en spesialtilrettet vikarordning som gjør at medlemmer i NTF har enerett på all losse- og lastearbeid på havnene

Styret i Oslo Havn har vedtatt å legge til rette for at ett terminalselskap for Oslo Havn for å øke effektiviteten.

– Oslo Havn losser og laster 200.000 containere i året, utført av tilsammen 100 personer. Det burde ikke vært mer enn 50 mann som gjorde alle terminaloppgavene. Losse- og lastearbeid bør utføres av fast ansatte på vanlige arbeidsvilkår. I Oslo Havn har løsarbeiderne innført blant annet faste felles spisetider, slik at alt annet arbeid i Oslo Havn må vente til monopolarbeiderne kommer tilbake på jobb. Dette medfører at Oslo Havn mister cirka 25 prosent av kapasiteten til godshåndteringen hver dag. Da står i praksis våre kraninvesteringer på 300 millioner kroner stille. Våre fast ansatte må avvente videre arbeide. Båter må vente med lossing eller lasting. På de verste dagene står rundt én milliard kroner stille grunnet en helt irrasjonell måte å organisere arbeidet på, sier Stilluf Karlsen til Dagens Næringsliv.

- Falsk måte å fremstille det på
Stilluf Karlsen reagerer også på losse- og lastearbeidernes høye lønnsnivå:

– Undersøkelser vi har foretatt, viser at losse- og lastearbeiderne i Oslo Havn tjener over 605.000 kroner i året med et gjennomsnittlig arbeid på 28,5 timer i uken.

Dette avviser NTF-nestleder Johnsen på det sterkeste:

– Det er en falsk måte å fremstille det på. Deres grunnlønn er lav og ligger på 170 kroner per time. I årets tariffoppgjør mellom LO og NHO fikk havnearbeiderne lavlønnstillegg på kroner 1,40 per time, fordi de hadde et lønnsnivå under 90 prosent av industriarbeiderlønn. Det som gjør utslag er når mengde av arbeid utføres. Havnearbeiderne har i utgangspunktet ingen fast arbeidstid. De skal være tilgjengelig 24 timer i døgnet, syv dager i uken og 365 dager i året og tilkalles til arbeid på kort varsel, sier Johnsen til DN

Han viser også til at en betydelig del av arbeidet utføres i helgene og om natten.

Les hele saken i Dagens Næringsliv mandag.

Les også: - Du er helt skadeskutt etter en sånn sak


<b>Stoltenberg slår tilbake mot Stilluf Karlsen: - Han har jo ikke peiling</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.