Etter å ha gjort storeslem da Statoil delte ut nye borekontrakter i vår, vil administrerende direktør Simen Lieungh i Odfjell Drilling ut i verden, skriver Dagens Næringsliv.
- Nordsjøen er vårt viktigste marked, men det består i hovedsak av én kunde. Men ute har vi ambisjoner om å vokse kraftig, sier Lieungh til DN.
Han vil ta en jafs i krevende markeder, ikke minst i Russland.
- Vi er i konkrete samtaler om oppdrag på russisk side i Barentshavet, uten at jeg kan være mer konkret, sier han. I Russland inngikk det statseide oljeselskapet Rosneft nylig avtaler med oljegigantene Exxon Mobil, Eni og Statoil om oljeleting i stor stil i de ugjestmilde områdene i Arktis. Det vil føre til stor aktivitet for serviceindustrien.
- Lokal partner helt avgjørende
- Ekstreme værforhold og dypt vann er vår spesialitet. Jo lenger man kan ligge på under slike forhold, desto mer lønnsomt er det, sier Lieungh.
Selskapet eier i dag seks topp moderne enheter og driver et syvende. Tre nye boreskip er under bygging for oljeselskapet Petrobras i Brasil.
- I løpet av fem år kan vi kanskje komme opp i ti-tolv rigger. Det er bra størrelse, sier Lieungh.
I Russland er en lokal samarbeidspartner helt avgjørende, mener boresjefen.
- Uten en lokal partner er det lett å gå skoene av seg, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.