Hjellegjerde har vært en gjenganger i media den siste tiden. Møbelselskapet har flere ganger nærmet seg mål, men det tok nesten to uker før de endelig passerte målstreken sist fredag.

- Det ble svært nervepirrende, innrømmer toppsjef Olav Inge Røyset i Hjellegjerde.

Veien mellom himmel og helvete har aldri virket kortere for selskapet som har gått fra å nesten være i mål for så å se selskapet nesten gli ut av hendene. Selskapet som gikk på børs i 1997 leverte ut hele 21 børsmeldinger forrige uke, noe som gir en god indikasjon på den hektiske aktiviteten rundt møbelfabrikken.

Vinne markedsandeler
Emisjonen med Interstil mangler kun generalforsamlingens godkjennelse, men ved å allerede ha hentet inn to-tredjedelers forhåndsakksept er det kun som en formalitet å regne. Røyset forteller at selskapet nå har senket skuldrene og strammet ryggen, klare for å kapre nye markedsandeler i det som betegnes som møbelbransjens viktigste sesong.

- Vi har et aktivt program for høsten og Hjellegjerde kommer til å være godt synlig i lang tid framover, skal vi tro den ambisiøse toppsjefen. Vi kommer til å øke fokuset på våres produktsortiment, og har lenge lidd under manglende synlighet i mange år.

Fra å nesten være usynlige i media, vil Røyset nå surfe videre på oppmerksomhetsbølgen selskapet nå er inne i. Nye kataloger, tv-kampanjer og annonser skal vise Hjellegjerde fra en annen side utover høsten.

Les også: Hjellegjerde omsider i mål

Når et nytt eierskap vil være formalitet vil det bli tatt takk i en del synergier. Den norske produksjonen har tapt store markedsandeler, men å flytte produksjonen ut av landet er foreløpig ikke aktuelt.

Vi senker skuldrene og strammer ryggen

- Slik vi vurderer det nå er ikke det noe som står på agendaen. Mesteparten av vår produksjon er i utlandet. Vi har en høykvalitetsproduksjon i Norge. Men alle deler i en produksjon må under lupen for å finne ut hva som kan gjøres for å gjøre en produksjon lønnsom.

Videre kan toppsjefen fortelle om en intensivering i markedsføringen og at selskapet nå vil gjøre en helhjertet innsats for å vinne tilbake markedsandeler i det norske markedet.

Kutt i logistikk
Selv om toppsjefen går langt i å garantere for de norske arbeidsplassene har han gjort seg om noen tanker om hva som må under øksa.

- Kostnader knyttet til logistikk er noe av det første vi kommer til å se på. Som en mindre aktør har vi en prosentvis høy kostnad knyttet til lager, logistikk og innkjøp. På dette området tror vi at vi kan ha stor effekt av å jobbe med Interstil.

Hele 99 prosent av det som produseres i Sykkylven går til eksport, hvor hovedmarkedet har vært Japan, USA, Tyskland og Storbritannia.

For å heve seg enda noen hakk i konkurransen mot de andre etablerte møbelkjedene i landet, er Interstil sin inntreden i firmaet viktig, mener Røyset.

- Vi vil bli en større aktør, og ved at vi nå får inn et selskap med over én milliard i omsetning i Skandinavia vil det hjelpe oss betraktelig til å bli en større og viktigere møbelaktør enn det vi har vært tidligere. Dette vil helt klart bidra til å gjøre oss enda mer synlig mot kundene. For produktene våre er mer enn gode nok, avslutter toppsjefen i Hjellegjerde.

Les også: Hvit ridder i Hjellegjerde (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.