Genève, Sveits: - Se så god plass! sier Jan Traaseth, nytilsatt sjef for den norske Renault-importøren i Motor Gruppen-konsernet.

Traaseth er særdeles fornøyd med Renaults store, lille nyhet på standen i Genève, elbilen Zoe, og demonstrerer at den er større enn den ser ut ved å brekke sin 195 centimeter lange og 0,1 tonn tunge kropp ned i bagasjerommet på bilen.

- Vi skal bli blant de ti største bilmerkene i Norge, sier Traaseth.

Det skal han få til blant annet gjennom omfattende satsing på elektriske biler som akkurat Zoe, og et ikke ubetydelig antall millioner kroner i investeringer.

Kommer sent
Det eneste skåret i gleden er at bilen som fabrikken sender ut i verden allerede til høsten, ikke kommer til Norge før i 2014. Med litt over 1.400 solgte biler ifjor, stiller neppe den norske importøren først i køen når ønsker skal fremlegges hos Renault i Frankrike.

- Vi håper å kunne lansere Zoe i det norske markedet så raskt som mulig, men grunnet "cold climate" tilpasninger må vi vente lenger enn sentral-Europa, og foreløpig er planen 2014, sier Traaseth.

Renault Zoe er en helelektrisk bil, størrelsesmessig litt mindre enn en Golf, og som med en oppgitt rekkevidde på 210 kilometer, plasserer seg i den øvre delene av skalaen for de rekkeviddebevisste.

- Dette er den perfekte størrelsen for en elbil, Nissan Leaf er litt for stor, og I-MiEV er en bybil, sier Bernt Jessen, som bivåner kollegaens krumspring.

Jessen er direktør i Motor Gruppen og en av arkitektene bak Mitsubishis elbilsuksess.

Millioninvestering
Det innrømmes fra importøren at det er en lang vei å gå for å nå målet, og at det ikke kommer gratis.

- Vi skal investere 120 til 150 millioner kroner i det norske markedet de neste fem årene, først og fremst i markedsføring og ikke minst til å forhandlerutvikling, sier Traaseth.

Renault har omlag 30 forhandlere, men antallet vokser stadig opp mot 35, som Traaseth mener de bør ha.

Målet i år er å selge 1.800 biler, noe som skal øke suksessivt til 2.800 biler i 2014. Da skal 40 prosent av dem være elbiler, med et mål om å selge 1.000 Zoe i introduksjonsåret.

Dette er fremdeles under halvparten av bilene som skal til for å havne på topp ti-lista over bilmerkene i Norge. Traaseth vil ikke si til DN når dette målet skal nås.

Vare-elbil til høsten
Allerede til høsten kommer Renaults elektriske varebil Kangoo i salg. Og Motor Gruppen har en betydelig erf#229 på det å selge elbiler til det norske folk, ettersom det var de som fikk 1.040 nordmenn til å velge elbil ifjor, da Mitsubishi I-MiEV slo igjennom for fullt.

Renaultsjefen innrømmer at om målene skal innfris så er han avhengig av statens incentiver for å øke andelen elbiler.

- Når vi kan dokumentere forutsigbare bilholdskostnader, slik at elbilene ikke bare er miljøvennlige, men også økonomisk gunstige, kan det være modent å ta vekk noen av dem, sier Traaseth.

For å nå et slikt mål, vil Renault lease ut batteriene i bilene sine, slik at både kostnadene ved å ha elbil blir forutsigbare, og at kundene ikke skal ha angst for hvor lenge batteriene virker som de skal.

- Prisen for batterileasingen blir rundt en tusenlapp, sier Traaseth. Hva resten av bilen koster er ennå ikke klart.

Les fra vår prøvekjøring av bilen: Den rake elbilmotsetning (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.