I en avisannonse søkes det etter å kjøpe seg retten til å få vinen sin inn i polets hyller. Annonsen sto på trykk i Dagens Næringsliv tidligere denne uken.
- Dette er overraskende. Hvis dette er snakk om kjøp/salg av en plass i testlanseringene er ikke dette sånn det skal være, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til DN.no.
Ikke lov
Ifølge Vinmonopolet skal det ikke skal være mulig å kjøpe hylleplass hos den statlige vindetaljisten. Det finnes et regelverk som skal sikre at importørene blir likebehandlet - samtidig som kundene skal finne de mest populære vinene i hyllene.
For å oppfylle disse målene lar Vinmonopolet de enkelte vinimportørene få testsalg på hver sin vin hvert år. Dette testsalget foregår i de 60 butikkene som har polets bredeste vareutvalg, såkalte kategori 6 og 7-butikker.
I 2014 vil polet gå i bresjen for 230 testlanseringer, som deles opp i seks nyhetsslipp gjennom året. Vinene som presenteres gjennom disse lanseringene er plukket ut av grossistene selv.
Om vinen selger bra nok i testperioden på seks måneder, blir den tatt opp i det svært attraktive basisutvalget. Den blir da sikret hylleplass hos polet for en gitt periode.
Tøft marked
Ingen importører DN.no har vært i kontakt med har hørt at rene testrettigheter er blitt omsatt tidligere. Men at selskaper som eksempelvis var planlagt lagt ned, istedet er blitt solgt for å få utnytte rettighetene i selskapet avvises ikke.
- Distribusjon er så viktig at jeg skjønner at en del er villig til å gå et stykke for å få til introduksjon og distribusjon. Det sier noe om hvor tøft markedet er, sier daglig leder Jørn Abrahamsen i vinimportøren Vinarius.
Han har tidligere reagert på triksene enkelte av konkurrentene bruker for å nå frem til forbrukerne.
Kan tjene 500.000 kroner
For importørene regnes testlisteordningen som et gode. Selv om flesteparten av vinene som blir introdusert på denne måten ikke når inn i basisutvalget, er det likevel mulig å tjene gode penger om lanseringen er vellykket.
Flere kilder DN.no har snakket med anslår at en vellykket testlisteføring kan resultere i en årlig fortjeneste på en halv million kroner. Men de minner om at det er færre enn halvparten av de testede vinene som klarer salgskravene og sikrer seg plass i basisutvalget. Alle andre viner må ta til takke med en plass i bestillingsutvalget, og har dermed ingen garantert distribusjon.
Frykter for ordningen
Abrahamsen har jobbet 27 år i vinbransjen. Nå frykter han at de stadige forsøkene på å uthule regelverket skal få negative konsekvenser for hele bransjen.
- Den typen kreative løsninger kan påvirke hvordan Vinmonopolet ser på ordningen. Alle aktører burde se seg selv i speilet og ikke tenke så kortsiktig, oppfordrer han.
Abrahamsen frykter at hele testordningen vil ryke.
- Det er et veldig viktig instrument for å få nye produkter importørene tror på inn i det det norske markedet. Det er synd om den hadde blitt borte, sier Abrahamsen.
Formerte seg
Siden 2007 har antall grossister økt fra 191 til 342. Eksplosjonen i antallet vinimportører resulterte i at polet så seg nødt til å begrense testlanseringene til én per grossist hvert år.
En måte å omgå dette på for grossistene er å opprette nye selskaper ettersom de får én testlansering for hvert selskap.
- Etter en sak i klagenemnda i mai 2011 innførte vi nye retningslinjer. Vi stiller nå krav til at vedkommende må være en reell bransjeaktør for at de skal kunne få delta i testlanseringene, opplyser innkjøpsdirektør Leinum.
Personen som rykket inn annonsen ikke ønsker kontakt med DN.nos journalist.
Nå gjør Vinmonopolet et eget forsøk på å få kontakt.
Tar kontakt
- Vi må sjekke ut hva dette er. Siden vi ikke vet hvem som skjuler seg bak annonsen er vi nødt til å sende brev til vedkommende gjennom bill.merk-nummeret, sier Leinum.
Samtidig vurderer Vinmonopolet å presisere regelverket for testutvalget på sin leverandørportal.
Foreløpig vil ikke polet ta stilling til hvilken reaksjon et eventuelt regelbrudd vil få.
- Vi har ikke opplevd tilsvarende tidligere. Men i ytterste konsekvens kan vi heve avtalen med partneren, bekrefter polets kommunikasjonsdirektør overfor DN.no.
Les også: Snek seg inn bakveien på Polet
<b>Vill krig blant vinimportørene</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.