Finansrådgivningsselskapet Acta mener avgjørelsen i Banklagenemnda rundt salg av spareprodukter vil gjøre det umulig å drive finansrådgivning i fremtiden, om den blir stående.
- Ut over det økonomiske som knytter seg til erstatninger, legger Bankklagenemnda til grunn kriterier for hva som er god forretningsskikk som vil skape umulige rammevilkår for god rådgivning, sier informasjonssjef Rune Wangsmo i Acta til DN.no.
Risikerer milliardsøksmål
Det var tirsdag denne uken at Bankklagenemnda kom med sin prinsippavgjørelse rundt salg av lånefinansierte strukturerte spareprodukter.
Bankklagenemnda mener DnB Nor må erstatte tapene en kunde har hatt, etter at han ble overtalt til å låne penger til kjøp av de to spareproduktene DnB Global og DnB Sektor 2000/2006.
Les sakene:
Sviende nederlag for DnB Nor
- Nå skal jeg feire med en whisky!
Men de 266.000 kronene DnB Nor nå er bedt om å betale tilbake, er bare en dråpe i havet i forhold til hvor store tap andre kunder har hatt i tilsvarende produkter til sammen.
DN.no Privatøkonomi
Beregninger viser at om lag 150.000 nordmenn har lånt over 30 milliarder kroner til kjøp av strukturerte spareprodukter, og at tapene summerer seg til et sted mellom 10 og 15 milliarder kroner.
DnB Nor har svart at de ikke akter å følge Bankklagenemndas beslutning om at kunden skal gis erstatning.
Dermed havner saken etter alt å dømme i retten.
- Vil raderes ut
En avgjørelse der kan få stor betydning for alle banker og finansinstitusjoner som har solgt slike lånefinansierte produkter.
Forvaltningsselskapet Acta mener det vil være en fullstendig katastrofe både for hele finansnæringen dersom en norsk domstol slår fast at avgjørelsen i Bankklagenemnda skal stå fast - og gjelde som prinsipp for alle slike saker.
- Dersom rettslig prøving gir samme resultat for alle lånefinansierte strukturer - altså ikke bare disse to produktene som Bankklagenemnda nå har undersøkt - vil hele bransjen raderes ut, banker og rådgivere, sier Actas informasjonssjef Rune Wangsmo.
Acta har allerede tapt 95 prosent av verdien på børs siden toppnoteringen tidlig i 2007. Mye av nedgangen skyldes innføringen av nye regler som i praksis har satt full stopp for salget av bransjens mest lukrative lånefinansierte produkter.
Dersom Acta på toppen av dette må betale tilbake pengene de har tjent på kundene sine over mange år, ser det ikke lysere ut for selskapets fremtid.
- Bare mulig å anbefale bankinnskudd
Men én ting er at de mulige erstatningsbeløpene har astronomiske dimensjoner. Acta er mer opptatt av hva Bankklagenemndas dom vil ha å si for fremtidig finansrådgivning, om premissene for dommen skulle blir stående.
- Hvis forventet avkastning opp mot lånekostnad skal være syretesten for hva som er god forretningsskikk, blir det mye kjedelig rådgivning fremover. Da er det omtrent bare bankinnskudd man kan anbefale, sier Wangsmo.
Det er i lys av dette han mener at en hel bransje vil bli utradert. Men nettopp på grunn av det Acta oppfatter som helt urimelige krav til bransjen, tror ikke Wangsmo at resultatet vil bli stående etter behandling i retten.
- Jeg kan ikke forstå at det skal få samme utfall i domstolen. Forventet avkastning fungerer dårlig som eneste kriterium for god forretningsskikk, sier han.
Diskuter saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.