Frykten for at man sto igjen med null og niks når man fjernet måkevingedørene fra Mercedes' ypperste modell, SLS AMG, kan her og nå avkreftes.

SLS AMG Roadster er en bedre bil enn coupeen - som likefullt er en super superbil. Både når det gjelder pris, ytelser og eksklusivitet regjerer SLS AMG på topp blant porteføljen til stjernemerket Mercedes.

Les test av SLS AMG: Das Beste

For det første ser Roadsteren enda bedre ut, med taket nede fremstår den som lavere, bredere og sintere.

For det andre er det enklere å komme seg inn og ut av bilen med tradisjonelle, men noe kjedeligere dører.

For det tredje slipper du filtrering og sensur av motorlyd når du sitter i friluft. Og som på mange andre modeller med V8-motor under panseret er motorlyd halve moroa. Lyden kan høres i videoen i toppen av saken.

 

Ettersom SLS AMG uansett er en upraktisk bil, kan man like godt gå hele veien, og kjøre den i Roadster-versjon. SLS AMG er uansett ikke noe man bruker som helårsbil.

Det vil si, sååå upraktisk er den faktisk ikke. Den er både lettkjørt og kan ta nok bagasje til to med kredittkort av typen gull. I tillegg er den brukervennlig som en vanlig Mercedes, med alt utstyr du forventer, som navigasjon, kvalitetsstereo og alt mulig for å bedre komforten.

Under det laaange panseret bor det hele 571 hestekrefter fra en voldsom V8-er som ikke har blitt tvangsslanket på miljøalterets fatcamp. Her er det ingen tvangsturbofisering, men den selvpustende motoren har beholdt sine 6,2 liters volum - selve kjennetegnet fra AMG de senere årene.

Og hvilken bil det blir med den motoren!

Ikke nok med at vinden i håret er sikret, men den kommer også raskt. Null til 100 går unna på 3,8 sekunder. Det føles enda heftigere uten tak, og den salige motorlyden som oppstår under fulle gasspådrag, hamrer mot kroppen, og gir et inntrykk det er vanskelig å glemme.

 

Ytelsene står heller ikke tilbake for hva coupeen kan vise til. Det sørger en marginalt høyere vekt for. Kun 40 kilo skiller modellen med og uten tak, og ryktene skal ha det til at også coupeen har fått noen av de forbedringene som måtte til da Mercedes fjernet taket for å lage en roadster. Motoren sitter bak forakslingen, noe som sørger for presis og rask styring. Samtidig er veigrepet litt utenfor-kroppen-aktig. Bilen sitter limt på veien, noe også de store hjulene sørger for å bidra til.

Girkassen er den samme syvtrinns dobbeltklutsjkassen som i coupeen. Og den er fremdeles like bra, og rask. At den sitter bak i bilen bidrar ytterligere til super vektfordeling.

Etter vår prøvekjøring av Roadsteren kan vi slå fast at den ikke lider under takmangelen.

Den har kanskje blitt noe mindre spesiell, men likefullt en bedre bil.

Vi har også kjørt en elektrisk SLS AMG: Elektrisk superstjerne

 



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.