Kleskjedene og opitkerkjedene peker seg ut på listen over de mest lønnsomme kjedene innen faghandelen.
Cubus, Bik Bok og Kid interiør har alle driftsmarginer på over 15 prosent og topper lønnsomhetslisten som Varde Hartmark har utarbeidet til Virkes handelskonferanse.
I flere bransjer, som møbelbransjen og klesbransjen, er det luksussegmentet som står for den høyeste salgsveksten.
Marginvekst i luksus og lavpris
Både lavprisbutikkene og hig-end har høyere lønnsomhet enn snittet i bransjen. Handelsekspertene ser en polarisering der luksus og lavpris i hver sin ende av skalaen gjør det bra.
– Bedringen i norsk økonomi har gjort at salget av merkevarer vokser mer enn lavpris. I high-end markedet er det mulig å ta ut en høyere pris på merkevarer, sier Virke-direktør Bror Stende.
Les også: Alle handler luksusprodukter
Lønnsomhetsgiganten Varner
Den norske tekstilgiganten Varner-gruppen utmerker seg med flere kjeder på listen, deriblant Cubus, Bik Bok, Carlings og Volt.
Les også: Her er de største forbildene i varehandelen
Stende poengterer at det er butikker med høyt innslag av egne merkevarer som klarer å ta ut de beste marginene.
– Flere av de mest lønnsomme kjedene har kontroll på hele verdikjeden fra design og frem til sluttbruker. Når disse kjedene også kjøper inn store volumer, så ser det bra ut.
Skeidar baner vei
Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark mener at forskjellene mellom de gode, de utsatte og de dårlige kjedene er blitt mer tydelig de siste årene.
Mueller trekker frem Skeidars rolle i møbelmarkedet som et eksempel på økt polarisering:
– Skeidar har gjort møbelmarkedet mer prisaggressivt. Kjeden selger kostbare merkevarer side om side med produkter som appellerer til massene. Samtidig gir økt konkurranse større polarisering, og dermed kan også smalere butikker som Slettvoll, Exponova og Tannum gjøre det bra.
Les også: Vellykket ommøblering for Martin Andresen
I møbelbransjen vokser high-end med 12,5 prosent, mens lavprissegmentet vokser med fem prosent.
Lyst for elektronikk
Virke anslår at salget av sportsprodukter, møbler, elektronikk og bredt vareutvalg, som Europris og Nille, vil vokse mer enn handelen generelt neste år. Disse kategoriene vil få fem prosent vekst, mens markedet generelt skal opp med fire prosent.
– Virke regner med fire prosent vekst i år og at det blir den samme veksten i 2016, sier sjeføkonom Lars Haartveit i Virke.
Salget av sko, byggevarer og kosmetikk vil kunne få tre prosent vekst neste år, mens dagligvarehandelen og kiosksalget kun kommer til å øke med 3,5 prosent, ifølge Virkes anslag.
I Virkes ferske handelsrapport poengteres det at selv om overflaten «ser rolig ut», så har kronesvekkelsen de siste to årene «gitt svekkede marginer for mange» og et behov for å øke prisene fremover.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.