Billigkjeden TGR er den raskest voksende kjeden i Norge, ifølge Virkes ferske handelsrapport som blir lagt frem på hovedorganisasjonens handelskonferanse onsdag.
Siden etableringen i Norge i 2011 har TGR gått fra null til nesten 200 millioner kroner i omsetning.
TGR nærmer seg nå 40 butikker i Norge, men har planer om å vokse til 56 butikker i løpet av neste to årene.
– Det er godt å høre at vi er vekstvinner. Vi er ikke så mye fremme i pressen – vi har alltid vært «the grey man», sier Finnur Magnusson som er daglig leder for TGR Norge.
Bør de holde seg unna?: – Finansfolk er for intelligente til å drive med retail (DN+)
Det spesielle med TGR er at bare 30 prosent av varene i hyllene er faste, mens 70 prosent rullerer løpende.
– Sortimentet vårt er litt annerledes enn hos de andre. Vi kjører kampanjer to ganger i måneden. Hver måned får vi inn 300 nye varer, sier Magnusson som selv eier halvparten av den norske virksomheten.
Se listen over kjedene med størst vekst neder i saken.
Ut fra København har kjeden ekspandert til de fleste europeiske land, USA og Japan. I flere markeder presenteres den som Tiger eller Flying Tiger Copenhagen.
Kjeden ble etablert av dansken Lennart Lajboschitz. I dag eier han 30 prosent av kjeden, mens fondet EQT eier resten.
Svensk kjede gjør inntog i Norge (DN+): Nå kommer e-håndverkerne
TGR har funnet sin nisje innen bolig- og kjøkkenartikler, krydder, leke, pleieprodukter og kontorartikler.
Johanne Kjuus, som er Virkes fagsjef for handel, tror det skiftende sortimentet er en av suksessfaktorene til kjeden.
– Den danske kjeden treffer på design. Danskene har ikke så mye av egen råvareproduksjon, men de er dyktige på varehandel og er flinke til å drive effektivt, sier Kjuus.
To elektronikkgiganter klargjør hanskene: - Det er en boksematch
Høyt på veksttoppen ligger også en annen dansk kjede innen bredt vareutvalg; Søstrene Grene. Begge kjedene trekker mot kjøpesenter og gågater. Jula og Biltema, som også er inne på topplisten, er derimot ofte å finne i «big box» og i handelsparker.
Les mer om «big box»-fenomenet her: Handelsvekst i boks
Kjuus påpeker at kjedene innen bredt vareutvalg klarer på differensiere seg selv om de er like.
– De tilbyr ulike merkevarer, kvalitet, har ulike nisjer og tilbyr engasjerende produkter. Derfor oppfattes de ikke som store konkurrenter.
Kjedevinnerne
Disse kjedene er vekstvinnerne i perioden 2011-2015.
Se hele listen over vekstvinnerne og taperne i Virkes handelsrapport her
Ny episode av finansredaksjonens podcast:
Rentenivået er unormalt lavt, og økonomene har ikke filla peiling på hvorfor. DNs utgavesjef Terje Erikstad og makrojournalist Einar Takla diskuterer med finansjournalist Marte Ramuz Eriksen hva som skal til for å få Øystein Olsen og andre sentralbanksjefer i zen.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.