Fiat prøver å distansere seg fra seg selv. Mulig det er smart å heller assosiere seg med suksessen 500, enn å dras ned i Fiat-gjørma.

Nå skal 500 nemlig fremstå som et eget bilmerke. Første modell ut, er den forvokste 500L, en flerbruksbil som ikke har så mye annet enn navnet til felles med den lille 500.

Se store bilder av Fiat 500L i DN Play.

Fiat 500 er i grunnen en ganske underlig suksess. Den innehar ikke et snev av praktiske egenskaper, og ikke er den spesielt velkjørende heller. Den er rett og slett bare søt.

Med 500L er søtheten erstattet av praktiske egenskaper, for sjarmen fra bilen den vil forbindes med, har den dessverre vokst av seg.

 

Ifølge Fiatimportør-sjef Frank Dunvold er bilen større innvendig enn utvendig, noe som er vanskelig å få til.

Og han har kanskje et poeng; Den føles større enn den er, også å kjøre. Bagasjerommet er på 400 liter, og byr på en rekke praktiske løsninger, slik som et flyttbart gulv, slik at man kan dele det opp i to rom om det er ønskelig. I baksetene er det god plass til beina, også i midten. Setene kan skyves i lengderetningen og ryggene kan legges ned, også på passasjersetet foran. Det er praktisk om man skal frakte lange gjenstander.

Sittende bak rattet, eller egentlig hvor som helst i bilen, har man svært godt utsyn. Det er vinduer i alle hjørner, og med panoramaglasstak er kupeen et lyst og trivelig sted.

Den store 500L-en byr ikke på all verden av kjøreopplevelse. Her er den mer som en flerbruksbil å regne, med syntetisk styring og et ganske komfortabelt, men dvaskt understell.

 

Til Norge kommer det to bensinmotorer, men den gammeldagse 1,4-literen blir i praksis uaktuell, ettersom den lille tosylindrede twin air-motoren både er sterkere, mer effektiv og billigere på en og samme gang.

Med et sylindervolum som er mindre enn en melkekartong, har de greid å presse 105 hestekrefter ut av den i 500L, det er 20 hestekrefter mer enn i Panda 4x4 som har den samme motoren.

Les test av Fiat Panda 4x4: Perfekt by-suv

Den har en spesiell lyd, og den gir en spesiell og litt uvant kjøreopplevelse. Bilen er ganske sterk fra lave turtall, men det flater fort ut, slik at det er viktig å velge riktig gir.

Ikke nok med at 500 vil distansere seg fra Fiat, den norske importøren vil heller ikke at bilen skal assossieres med klassen bilen tilhører. De mener bilen er et bra alternativ i kompaktklassen, muligens for å treffe det adskillig større markedet i Golf-klassen enn blant flerbruksbilene.

Kjøremessig ligger de beste i kompaktklassen et hakk foran denne, men som et familievennlig og litt anderledes alternativ til flerbruksbiler som Ford B-Max eller Citroën C3 Picasso, kan 500L ha sin funksjon.

Visse praktiske egenskaper byr den på, i tillegg er prisen hyggelig. Den er dessuten både penere og søtere enn forgjengeren Multipla.

 

Se store bilder av Fiat 500L i DN Play.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.