Onsdag ble det kjent at omfanget av Volkswagen-skandalen i Norge er på 147.139 biler fra konsernet som blant annet har merkene Skoda, Volkswagen og Audi på det norske markedet.
Den norske importøren har lansert en handlingsplan for de bilene det gjelder.
- Det vi vet nå er at Volkswagen-fabrikken har laget en løsning, som skal presenteres og godkjennes av tyske transportmyndigheter. Per bil er det ikke store endringen, men ettersom det gjelder så mange biler, er det likevel en omfattende aksjon, sier Terje Male som er administrerende direktør for Harald A. Møller, selskapet som importerer disse bilmerkene til Norge.
Hva er det som skal fikses på?
- Det er en softwareoppdatering for 60 prosent av bilene, mens bilene med 1,2- og 1,6-liters motor både får en softwareoppdatering og må skifte en del. Det vil ta mellom en og to timer for hvert tilfelle. Så fort dette blir godkjent i Tyskland, bil det rulles ut i hele EØS-området, men det vil nok ikke skje før et godt stykke ut i dette året, og det vil nok vare til en stund ut i neste år, sier Male.
Hvordan er verkstedkapasiteten?
- Det blir en utfordring for vår organisasjon. Dette er skuffende, leit og flaut for alle som jobber med Volkswagen i Norge. Vi må nå gjenvinne kundenes tillit.
Hvem er det som betaler for dette?
- Dette har Volkswagen-fabrikken sagt at de skal løse uten kostnader for kundene. Det gjelder også oss, sier Male.
Ville ikke disse motorene gått gjennom de europeiske utslippkravene uten denne softwaren?
- Vi antar at det har ligget en logaritme som ikke er aktive på de europeiske modellene.
Betyr det at det bare er å fjerne denne?
- Det antar vi, sier Male.
Alle kunder med biler som må oppdateres vil kontaktes av den norske importøren.
- Vi vet hvor mange det gjelder, og hvilke biler det er, sier Male.
Her ser du hvilke modeller dette gjelder: Sjekk om det gjelder din bil (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.