Frankfurt, Tyskland: Ikke bare har de mange bilmerker under sine vinger, i år presenterer Volkswagen Gruppen også en rekke nye modeller som de har potensiale til å selge mye av.
Gimmicken rundt Bugatti og deres Veyron-avlegger og spill-bil Vision Gran Turismo, er artig og har nær sagt en vulgær fremtoning i form av hvilket råskinn den er, men med nyheter som Audi A4, Volkswagen Tiguan og Skoda Superb stasjonsvogn, kan det bli en lang rekke biler å se i nær fremtid, også på norske veier.
Ladbar folkesuv
En gledelig nyhet for norske bilkjøpere er at Volkswagen nå ser ut til å ta elektrisitet på alvor, noe som i første omgang resulterer i en ladbar versjon av den nye generasjonen Tiguan, en bil som har vært svært populær i Norge, og neppe blir noe mindre populær i den versjonen, skal vi tippe prisen blir like gunstig som søsknene med samme motorisering i Golf og Passat. Forbruket ligger i hvert fall på lave 0,19 liter på mila.
Bilen har vokst, og bygges nå på MQB-plattformen som mange av modellene fra VW Gruppen. Bagasjerommet er hele 145 liter større enn på dagens versjon. Tiguan er ventet til Norge i april/mai, og selv om Tiguan GTE, som den ladbare hybriden heter, ennå kun kalles konseptbil, så kan vi vel håpe å se den før jul neste år. Bestselger Mitsubishi Outlander PHEV, se opp!
Audi med elbil
Audi på sin side viser en helelektrisk suv i konseptbilen E-tron Quattro Concept. Men også denne skal i produksjon, ifølge Audi-sjef Rupert Stadler.
-Den kommer i produksjon i 2018, det er vår intensjon, sier han til DN.
Audi-sjefen mener de nå er klare etter å ha overkommet utfordringene med rekkevidden. Konseptbilen har en rekkevidde på omkring 50 mil, og skal være utviklet i vindtunnelen. Den har i hvert fall en rekke spoilere og paneler som kan justeres for å bedre luftstrømmen rundt bilen.
Ingen vil si det, men dette blir etter alt å dømme en bil med navnet Q6, en sportslig suv som går i strupen på BMW X6 og Mercedes GLE Coupe.
Volkswagen presenterte også Porsches elektriske utfordrer, konseptbilen Porsche Mission E.
Les også: Er dette verdens sikreste bil?
Se DNtv: Her er en premium-suv uten premium prislapp
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.