Volkswagen Golf er Norges mest solgte bil hittil i år. Det har den vært i seks strake år på rad. Man må helt tilbake til 2007 for å finne en modell som har solgt bedre i Norge, og da var det storebror Passat som lå på topp.
En slik suksess må selvsagt utnyttes så langt det lar seg gjøre. Derfor finnes storselgeren både som stasjonsvogn, kabriolet og flerbruksbil. Sistnevnte er nå ute i ny utgave.
Til tross for den noe mer pretensiøse modellbetegnelsen Sportsvan, holder den i hevd tradisjonene skapt av forgjengeren Plus som kom allerede i 2004.
Siden den gang har mang en pensjonist og andre som ønsker høy sittestilling funnet seg til rette bak rattet på denne folkevognen. Den noe sprekere klangen i navnet kommer som ledd i en strategi for å tiltrekke seg en yngre kjøpergruppe. Noe man også ser på markedsføringen av bilen, hvor et kyssende par har tatt plass i forsetet.
Men uansett om junior sitter på med foreldre eller besteforeldre, kan man ikke komme vekk fra at skyvbare seteløsninger kommer godt med ved flere anledninger. Dette er nemlig en langt mer praktisk bil enn en vanlig Golfen – og det til en merpris på cirka 10.000 kroner. Benplassen i baksetet er svært god for voksne, og de gangene benplassen i baksetet ikke trengs, for eksempel når det er barn som sitter der, kan setene skyves hele 18 centimeter lenger frem, noe som gir 590 liter bagasjerom å rutte med. Det er det mange stasjonsvogner som ikke matcher.
Interiøret er av velkjent Golf-kvalitet. Det kjennes bra ut og materialvalget er gjennomtenkt.
Vår testbil har en moderne, og bitte liten 1,2-liters bensinmotor, som nok en gang overrasker positivt. I vår Sportsvan har den 110 hestekrefter, det er fem hestekrefter mer enn før, og det hele går uanstrengt for seg. Man trenger ikke engang unnskylde seg når man legger seg ut i venstrefilen, selv på Frps 110-strekninger.
Ute på veien merkes ikke de 12 ekstra centimeterne høydeforskjell fra vanlig Golf på annet vis enn at man føler seg litt mer i slekt med lastebilsjåfører enn man gjør i en mer jordnær Golf. Det er nesten overraskende at kjøreegenskapene ikke lider besynderlig av den økte høyden, antagelig skyldes det at akselavstanden er økt med fem centimeter.
Utstyrsmessig er det få forskjeller fra den vanlige Golfen, det betyr at du fint kan legge igjen en del ekstra penger om du ønsker det. Med testbilens highline-utstyr er det ikke mye vi savner, men vi hadde nok vært villige til å spandere på oss innovasjonspakken som blant annet rommer den adaptive cruisekontrollen som gir behagelig avstressende kjøring. At bilen nylig gikk ut med toppkarakter i den anerkjente kollisjonstesten fra Euro NCAP er også positivt.
Om du ikke ønsker stasjonsvognsformen, men trenger plass, trenger man ikke se lenger enn til en Golf Sportsvan. Den er passe kjedelig og passe praktisk.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.