Eierne av rundt 100 millioner biler fra Volkswagen kan risikere å få nøklene til dør og tenning fjernkopiert. Det skyldes en svakhet i måten Volkswagen har laget sine trådløse nøkler på, hevdes det i en forskningsrapport som blant annet omtales av zdnet.com.

Forskerne hevder at de med utstyr til 40 dollar kan bygge en maskin som gjør dem i stand til å fange opp nøklenes signal og bygge en tro kopi.

- Vi trenger bare å fange opp signalet en gang, så kan vi lage en kloning av den originale nøkkelen, som låser opp og låser bilen så mange ganger du vil, sier forsker ved universitetet i Birmingham, David Oswald til Wired.

Fire nøkler åpner alt

For å få til dette kreves det at man klarer å få ut en hemmelig digital nøkkel av Volksvagen-utstyr. Forskerne vil ikke hjelpe biltyver å finne ut hvordan dette gjøres, men sier Volksvagen har brukt bare fire  ulike fellesnøkler for nesten 100 millionene biler de har laget fra 1995 frem til nå.

- Fire nøkler kan åpne 100 millioner biler – jeg sliter litt med å finne ord, sier sikkerhetsekspert Per Thorsheim i God Praksis.

Selv om den jevne biltyv neppe kan klare å gjenskape utstyret tror han det kan bli utnyttet.

- Dette vil bli studert nøye i kriminelle organsasjoner, som vil finne ut av det og distribuere utstyr på en organsiert måte, sier Thorsheim.

Han sammenlikner det med "skimmingutstyr" som kriminelle nettverk har utviklet for å kunne lese av og kopiere kort som brukes i minibanker.

Høyere forsikringspremie?

Kommunikasjonsdirektør Jon Berge i If er klar over saken. Han sier elektroniske nøkler og startsperrer har ført til en dramatisk nedgang i biltyveriene siden år 2000, og at faren for tyveri nesten ikke påvirker forsikringspremien lenger.

- Vi har ikke merket noe til dette, men de kriminelle er gjerne flinke og kreative, så man må se på det.

Han sier biltyverier gjerne kommer i bølger, og at flere bander har spesialisert seg på å stjele spesielle deler, slikk som airbager og navigasjonsenheter.

- Kan økt tyveri av ett bilmerke føre til økte forsikringspremier for eiere av dette bilmerket?

- Pris på forsikring er i høy grad individbasert, og det skal forsvinne veldig mange biler for at det skal ha noe utslag, sier han.

Han mener det vil settes inn veldig store ressurser på å fange tyvene før det kommer så langt, og viser til at man i Sverige fanget biltyvbander ved å utstyre bilene med sporingsenheter.

Tingenes usikre internett

Thorsheim er bekymret for at dette er et problem som ikke bare gjelder biler, men mange av de stadig flere dingsene vi omgir oss med, og som i økende grad kobles til internett.

– Det er ofte førstemann til markedet med et nytt produkt som vinner, og jeg er bekymret for at stadig flere produkter vil få internettilkobling uten at det er implementert god sikkerhet og testet skikkelig før det slippes på markedet, sier han.

Ikke alle berørt

Informasjonssjef for Volksvagen i Norge, Anita Svanes, sier dette problemet er nytt for dem og at det ikke gjelder alle de nye bilene.

- Biler som er basert på den nye MQB-platfomren er ikke berørt av dette, sier hun, og nevner Golf 7, Golf Sportsvan, Passat 8, samt de nye modellene av Tiguan og Touran.

Volkswagen har sendt ut en pressemelding internasjonalt der de skriver at de er i dialog med forskerne, og har fått en avtale om at de ikke vil publisere sensitiv informasjon som ville gjort det enklere for biltyver å bryte seg inn i bilene. De lover at funnene vil bli brukt til å bedre sikkerheten.

- Kravene til tyverisikring heves stadig, men det er aldri noen 100 prosent garanti for sikkerhet, sier talsmann Peter Weisheit i meldingen.

Les også: Hacket en bil rett i grøfta - nå lover de en verre reprise

Bitcoin-verdien stupte etter hackerangrep og tyveri

Anbefalt fra DNtv:

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:

Teslas nye «folke-SUV» gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder
DN har testet Tesla Model X. Dette er dommen.
04:19
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.