På bakgrunn av opprullingen av den såkalte Volkswagen-saken i USA og i Europa, med erkjennelse av omfattende juks, vil Økokrim undersøke om det har skjedd noe straffbart i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for de aktuelle bilene som har vært importert hit til landet.
Økokrim vil foreta undersøkelsene i samarbeid med Tollmyndighetene og Vegvesenet.
- Opprullingen av VW-saken har vist at dette kan være en svært alvorlig sak. Nå vil vi undersøke om noe straffbart også har skjedd i Norge, sier førstestatsadvokat Marianne S. Bender i Økokrim til DN.
- Vår oppgave nå er å få avklart om biler i Norge også er omfattet av VW-jukset, og eventuelt i hvor stort omfang, sier hun.
- Dersom våre undersøkelser viser at det også har forekommet slikt utslippsjuks i Norge, må Økokrim vurdere hva som er straffbart og hvem som har ansvaret for dette, sier Bender.
Over 160.000 biler som er solgt i Norge kan ha installert jukseprogramvaren som står sentralt i Volkswagen-skandalen, ifølge salgstall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
- Dette er i absolutt verste fall, og vi må ta forbehold om at noen av motorene kanskje har forskjellige effektuttak og program, understreket direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken overfor TV 2 torsdag: - Over 160.000 biler solgt i Norge kan ha jukseprogramvare
EU ber om gransking
EU ber nå medlemslandene sine sette i gang nasjonal gransking av om bilene på markedet overholder europeiske utslippsregler etter Volkswagen-skandalen.
- Vi har en tydelig beskjed: Nulltoleranse for juks. EUs regler må overholdes strengt. Vi må ha full åpenhet og solide utslippstester må på plass, sa Elzbieta Bienkowska, som er kommissær for industri og det indre markedet i EU, torsdag: - Vi har en tydelig beskjed: Nulltoleranse for juks
VW innrømmet fredag i forrige uke å ha manipulert utslippsdata for sine dieselbiler i USA, ifølge en melding fra det amerikanske miljødirektoratet EPA. Bilene viser seg å være mindre miljøvennlige enn det de har forsikret kunder og myndigheter verden over om. Siden har aksjekursen stupt - og onsdag trakk toppsjef Martin Winterkorn seg fra stillingen sin.
Torsdag innrømmet Volkswagen at programvaren som manipulerer utslippsdata også er installert i biler i Europa.
Tysklands transportminister kunngjorde dette, og opplyste samtidig at det vil bli gjort flere utslippstester i Europa de neste månedene.
11 millioner dieselbiler fra Volkswagen skal være omfattet av jukset.
Les intervjuet med en av Volkswagens ansatte: - Hvert eneste menneske her lever av Volkswagen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.