- Uansett hvor mange kunder det er som er berørte, skal vi ivareta alle. Dette er en utbedring vi skal gjøre kostnadsfritt for kunden, sier informasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller AS, som er importør av Volkswagen-biler til Norge, til DN.
- Uansett hva som skjer?
- Ja.
- Og det gjelder også dem som kjøper bruktbil?
- Ja, det stemmer.
Populær dieselmotor
Svanes snakker om utslippsjukset til den tyske bilprodusenten Volkswagen.
Volkswagen har de siste årene solgt en stadig høyere andel av ladbare biler i Norge, men fremdeles er dieselmotor mest populært blant kjøperne av de store bilmodellene, ifølge Svanes.
Det er imidlertid kun tidligere kjøpere av Volkswagen-modeller som nå risikerer å sitte med den omstridte programvaren i bilen.
- En ny bil har ikke dette programmet, bilene vi selger i dag har Euro 6-motor. Isåfall må det være om du kjøper en bruktbil, forklarer Svanes.
Hun forsikrer at også bruktbileiere vil få samme oppfølging dersom det skulle vise seg at bilen de har kjøpt innehar den omstridte programvaren.
Venter på fasiten
Onsdag opplyste administrende direktør Terje Male i Harald A. Møller AS til DN at importøren kan forta grovsortering i Norge for å kartlegge hvor mange motorer som kan være berørte, mens de venter på mer informasjon fra produsenten.
Dette arbeidet pågår fremdeles med full styrke, opplyser Svanes.
Les også: - Dette må du tro meg på, vi vet ingenting om omfanget
- Det er ikke avklart enda fordi det er en komplisert prosess å finne ut hvilke motorstyringsenheter som befinner seg i de ulike bilene i de ulike landene - og hos de ulike kundene, sier Svanes til DN.
Ifølge Male er det fabrikken som til syvende og sist kan gi fasiten på hvilke av bilmotorene i Norge som eventuelt er utstyrt med den feilaktige programvaren som har skapt stor blest de siste dagene.
- Har dere per i dag fått oversikt på hvor mange biler i Norge som har en såkalt EA189-motor?
- Nei, vi avventer informasjon fra fabrikken, sier Svanes.
Får brev
Så snart den norske bilimportøren får identiteten til de berørte bilene, vil de kontakte hver kunde direkte med et brev.
- Der vil de få beskrevet hva som skal gjøres og hvordan vi har tenkt å gjøre dette, sier Svanes til DN.
- Hva skal dere gjøre?
- Vi kjenner ikke detaljene enda, ettersom vi ikke kjenner løsningen fabrikken skal bruke for å fikse bilene med den aktuelle programvaren, forklarer informasjonssjefen.
Hvorvidt utslippsskandalen har påvirket bilsalget i Norge, har importøren foreløpig ikke oversikt over.
- Det er det for tidlig å si noe om, avslutter Svanes.
Les også: - Dette er feil
Nordea og Danske Bank kutter boliglånsrentene
Se også:
- Det er alltid en risiko for kanibalisme:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.