Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn (68) kan komme til å motta en saftig sluttpakke etter at han onsdag fratrådte sin stilling.
I tillegg til en pensjonspakke på omkring 28,6 millioner euro, omlag 265 millioner kroner, kan Winterkorn være berettiget en sluttsum på et uant antall millioner avhengig av hvordan styret vurderer fratredelsen, skriver Bloomberg torsdag.
Samtidig får den tidligere Volkswagen-sjefen bruke en av konsernets biler i årene pensjonen kommer til utbetaling.
Hva visste han?
Volkswagen-konsernet unnlot onsdag å kommentere hvor mye den avtroppende toppsjefen ville kunne motta. Pensjonspakken fremkommer av konsernets årsrapport.
Der fremgår det også at toppsjefen kan motta en sluttpakke på to års "kompensasjon" under visse omstendigheter, ifølge Bloomberg. Winterkorn var Tysklands høyest gasjerte toppsjef ifjor, med en kompensasjon på 16,6 millioner euro.
Spørsmålene er både om Winterkorns fratreden skjedde frivillig og hvor delaktig toppsjefen har vært i jukset med selskapets utslippsdata.
Krevde hans hode
Winterkorns kontrakt skulle være gjenstand for styrebehandling og eventuell fornying imorgen fredag 25. september, og det var allerede spekulasjoner om at han ville få sparken.
Bakgrunn: Fredag kan Volkswagen-sjefens skjebne bli avgjort og Volkswagen avviser at sjefen skal gå
Ikke minst siden den mektige Volkswagen-eieren og tidligere styreleder Ferdinand Piëch krevde Winterkorns avgang allerede i juni, med fikk øvrige styremedlemmer imot seg. Istedet gikk Piëch.
Ekstra pikant blir det at Volkswagen-konsernet allerede ifjor høst ble varslet om avsløringene. Det var først da amerikanske myndigheter truet med å stenge Volkswagen-modeller ute fra markedet, at selskapet innrømmet å ha tuklet med programvaren som regulerer utslippet til selskapets dieselbiler, ifølge NTB.
Kultur?
Mens Winterkorns sluttpakke-kompensasjon utløses dersom styret avslutter hans engasjement før arbeidsavtalens utløp, finnes det likevel en klausul som frigjør selskapet. Dersom styret avslutter hans engasjement på grunn av forhold som han kan holdes ansvarlig for, nulles sluttpakken, ifølge Bloomberg.
Ifølge en dansk ingeniør som har arbeidet hos Audi, var det allerede i 1991 fast praksis i Volkswagen-datterselskapet å la motorene gå i sparemodus når de ble testet av myndighetene, skriver business.dk.
Les også:Kommunikasjonstopp: - En ledelsesmessig, kulturell utfordring i selskapet
Ble enig
Winterkorn startet i Volkswagen som konsernets kvalitetsdirektør i 1993, og har hatt en rekke toppstillinger i konsernet. Før han ble Volkswagen-sjef i 2007 var han også styreleder i Audi.
Volkswagen-styret uttalte onsdag at Winterkorn ikke hadde kjennskap til motorjukset, og aksepterte hans oppsigelse.
Winterkorn uttalte at han hadde blitt enig med styret.
- Jeg gjør dette i selskapets interesse selv om jeg ikke kjenner til at jeg skal ha gjort noe galt, sa Winterkorn.
- Jeg er sjokkert over det som har skjedd de siste dagene. Fremfor alt er jeg forbløffet over at en atferd i en slik skala var mulig i Volkswagen-konsernet, sa han.
Volkswagen-aksjen fortsetter oppgangen på Frankfurt-børsen torsdag, og er opp omlag 6,3 prosent like etter åpning. Verdiene er imidlertid fortsatt barbert med nær en tredjedel siden saken sprakk.
Les også:
- Det enkleste i verden er å gi råd
Volkswagen sendte brev til kunder om feil
Risikerer omberegning av engangsavgiften
- Hvert eneste menneske her lever av Volkswagen
Se DN Tv: Denne bilen er en gavepakke fra regjeringen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.