Volkswagen-sjef Mathias Müller skal nå besøke USA, for første gang siden utslippsskandalen ble avslørt i september ifjor. Herbert Diess, sjef for VW-merkevaren, skal også over til USA i et forsøk på å berge stumpene for den tyske bilprodusenten.

Kunngjøringen om at de to VW-toppene reiser til USA kommer dagen etter at amerikanske myndigheter ved justisdepartementet gikk til søksmål mot VW. Et søksmål som kan ende med at det tyske selskapet må betale flere hundre milliarder kroner i bøter og erstatning. I søksmålet søkes det om erstatning og bøter begrenset oppad til 80 milliarder dollar. Dette er mer enn markedsverdien på hele selskapet.

 

Lobbyvirksomhet

Müller skal ha møter med politikere og representanter for amerikanske myndigheter neste uke, men det er foreløpig ikke kjent hvem han skal snakke med.

Diess skal blant annet besøke en stor elektronikkmesse i Las Vegas denne uken, og den store bilmessen i Detroit til helgen.

Analytikerne mener det er et smart trekk av VW-ledelsen å nå bruke tid og innsats på å massere amerikanske politikere og myndigheter.

"Jo mer VW bruker på å fikse problemene i USA, jo lavere vil de rettslige utgiftene bli til slutt", skriver Arndt Ellinghorst, analytiker hos Evercore ISI i London i et notat gjengitt av Bloomberg.

 

VW-aksjen stupte

Aksjekursen i VW stupte tirsdag, etter at søksmålet ble kjent mandag kveld. Ved åpning var aksjen ned rundt sju prosent. Siden skandalen ble avslørt 18. september har VW-aksjonærene tapt rundt 14 milliarder euro, eller over 130 milliarder kroner, i markedsverdi på selskapet.

VW, i likhet med de andre tyske bilprodusentene, sliter samtidig med sviktende salg til Kina. Mandag stupte aksjekursene hos alle de tyske bilprodusentene da det ble lagt frem elendige tall for industriproduksjonen i Kina i desember. Lyspunktet er Mexico, der VW har økt salget med ti prosent i november.

Det er ventet at VWs salg av biler vil falle på årsbasis, etter 11 sammenhengende år med vekst i salget.

Rundt 11 millioner biler, de fleste med dieselmotorer, er omfattet av det systematiske jukset med utslippsverdier.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.