Vi har tidligere prøvekjørt Volvos lekreste modell V60, også den billigste såkalte Drive-modellen. Bilen kjører godt, er en av de peneste å se på i denne klassen, har bra med utstyr og har blitt vel tatt i mot av norske bilkjøpere.
Ifjor ble det solgt flere V60 i Norge enn samtlige modeller fra Subaru eller Honda. Det sier litt om populariteten. Hele 2654 nye V60 ble registrert ifjor, og hittil i år er det registrert 629 nye V60 her i landet. Den billigste av Volvos beste bil, har naturlig nok også den minste motoren. I utgangspunktet høres det håpløst ut med tung Volvo og kun 115 hestekrefter. Nå har Volvo klart å bøte på litt av dette ved å utstyre sin minst potente modell med automatgir.
Hovedessensen med Drive-modellene har vært å levere gjerrige motorer. Den tradisjonelle automatkassa til Volvo har vært kjent for å dra i den andre retningen, og gjort bilene ekstremt tørste. Nå er altså en ny sekstrinns automatkasse plassert inn sammen med den 1,6 liter store dieselmotoren, og likevel er forbruket på 0,45 liter på mila det samme som for bilen med manuell girkasse. Det er en klar forbedring fra Volvo. Riktignok fikk ikke vi til et så beskjedent forbruk under vår kjøring med bilen, men vi forsøkte da heller ikke å kjøre på den måten.
Samtidig går ikke dette ut over akselerasjon, som forblir 11,3 sekunder fra null til 100 km/t.
Uansett er det ikke forbruk eller utslipp eller mangel på sådann som lokker med denne bilen, det er prisen som er hovedargumentet for å velge denne bilen fremfor de sterkere, og marginalt mer forbrukende, større motorene.
Med en innstegspris med automat under 350.000 kroner blir den tilsynelatende undermotoriserte bilen langt mer attraktiv enn før.
I motsetning i kombinasjon med de sterkere Volvo-motorene, føles det her som at girkassen jobber i samme retning, og ikke motarbeider kreftene i motoren.
Med adaptiv cruisekrontroll satt til passe tempo, kan denne bilen kjøres svært komfortabelt, og langt, uten at man blir sliten. Sedvanlig god Volvo-kvalitet på setene og en relativt luksuriøs følelse bak rattet skjemmes kun av mangelen på krefter som bare dukker opp om du skulle ville kjøre forbi, og strengt tatt ikke har plass til det.
For ellers kamufleres undermotoriseringen på bra vis, ettersom du merker fint lite til girskiftene som selvfølgelig må foretas. For de andre Volvo-kvalitetene er beholdt, selv om denne bilen er langt billigere enn om man vil ha 100 hestekrefter mer.
Følelsen av luksus er til stede, noe også ekstrautstyr for 100.000 kroner selvfølgelig hjelper godt til med. Det samme er følelsen av sikkerhet, for noe av pengene du betaler går selvfølgelig til sikkerhet. Dette er da en fullblods Volvo, sikkerhet er antakelig det fremste salgsutløsende argumentet i Volvo-butikken.
Vi spår enda større suksess for Volvos minste motorer når de nå endelig er parret med en automatgirkasse, som attpåtil gir lykkelig avslutning. Mer kan man ikke kreve.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.