Volvo har bestemt seg for å vise den kommende nyheten XC90 fra innerst til ytterst, derfor har de i dag vist interiøret for første gang.
- Volvo XC90 har vært en suksess her i Norge siden lanseringen i 2002 – og vi merker allerede stor interesse fra norske kunder som ønsker å sikre seg de aller første utgavene av nye XC90, sier Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.
Skandinaviske røtter
XC90 skal produseres ved Volvos fabrikk på Torslanda utenfor Gøteborg fra årsskiftet.
- For Volvo Cars er de skandinaviske røttene viktige. Vi er verdens eneste skandinaviske bilprodusent, og skaper produkter som passer klimaet og livsstilen vi har her oppe i nord. Flere av de verdensomspennende markedsaktivitetene til Volvo Cars de siste årene har benyttet motiver fra norske miljøer, blant andre De nasjonale turistvegene - som uttrykk for det unike, skandinaviske opphavet til Volvo. Det nye interiøret i XC90 er det mest eksklusive som er designet for en Volvo. Det henter inspirasjon nettopp fra Volvos skandinaviske opphav, som er kjent internasjonalt for å kombinere det siste i teknologi med ren, vakker og håndverksmessig design, med bruk av de fineste materialene, sier Gutteberg Hansen.
Les også: Fersk Volvo-suv på Norgesturné
Berøringsskjerm
I midtkonsollen har Volvo satt inn en stor berøringsskjerm, ikke ulik hva Tesla har i Model S. Dermed sparer man inn på antall knapper og får tilgang til en rekke internettbaserte produkter og tjenester.
Som i konseptversjonen, har XC90 en girkule av krystallglass fra den svenske glassprodusenten Orrefors. I tillegg kommer diamantslipte brytere for start/stopp-knappen og volumkontroll.
Volvo XC90 er den første modellen som bygger på selskapets skalerbare produktarkitektur (SPA).
XC90 tilbys som syvseter, og har seter med nyskapende og tynnere design – som skal gi bedre plass til alle seteradene.
Nye seter
Volvo er kjent for komfortable seter, og det lover godt også for komforten i XC90 at sportssetene fås med intuitiv, trinnløs betjening inkludert justerbare sideputer, seteputeforlenger, korsryggstøtte i flere retninger samt vertikal justering av hodestøttene.
Andre seterad består av tre individuelle, stillbare seter som kan reguleres slik at passasjerene i tredje rad får mer benplass eller for å utvide bagasjeplassen. Setene i tredje rad, er beregnet for passasjerer på opptil 170 cm. Volvo skryter selv av at dette er den beste tredjeraden i dette bilsegmentet.
Les også: Nytt suv-år i vente
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.