Forrige ukes budsjettforlik mellom Venstre, KrF og regjeringspartiene gjør ladbare hybrider billigere over nyttår.
I tillegg heter det at det blir en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene til våren.
Les også: Nå blir disse billigere
- Timingen kunne ikke vært bedre
Da regjeringens statsbudsjett ble lagt frem i oktober, satt Volvo-sjef Øystein Herland med åpen munn og tenkte; hva i all verden. Ved budsjettforliket hadde han summet seg noe, men var fremdeles kritisk.
– Det er ingen grunn til å slå seg på brystet for å ha gjort et løft for miljøet, for det har man ikke. Dette er trist, sa Herland til DN.
Les også: – Vi sitter med åpen munn og tenker; hva i all verden?
Torsdag stilte han opp på Stortinget og presenterte sine innspill til den store gjennomgangen av bilavgiftene til våren for Venstres stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn.
Bilavgiftene består idag av fire deler utfra effekt, vekt, CO2 og NOx.
Volvo argumenterer for å kutte ut hele effektkomponenten på biler som slipper ut mindre enn 85 gram per kilometer.
Er dette for at dere kommer med en ny modell neste år?
-85 gram er synonymt med målet i klimaforliket. Setter man grensen til for ekesmpel 50 gram, får du bare med deg ett visst antall plugin hybrider. Med litt høyere grense får man med seg litt andre teknologier også. Vi vil dele den know-how vi har, på teknologi som kommer, både med folket og politikerne, sier Øystein Herland.
I det vedtatte statsbudsjettet økes fradraget noe for biler som slipper ut mindre enn 105 gram CO2 per kilometer, og dermed premierer de mest gjerrige bilene. Herland får forsikringer fra Rotevatn om at de i hvert fall er interessert i synspunkter.
-Vi lytter til bilprodusentene på hva som er mulig å få til. Ideelt sett skulle alle kjøre elbil, men det går ikke i praksis ennå. Vi er veldig fornøyde med det vi fikk til i høst, med lettelser på omkring 700 millioner kroner som spesielt kommer plugin hybridene til gode, sier Rotevatn.
Herland har lenge vært motstander av effektavgiften, som stammer fra en tid der antallet hestekrefter gikk hånd i hånd med hva bilen drakk av drivstoff, og dermed også utslippet fra den.
-Jeg kaller avgiften for den siste dinosaur. I dag er det slik at når en motor skal effektiviseres, øker også antallet hestekrefter. Og for de som er redde for at vi ikke skal ta inn penger på en effektsterk Ferrari, så får vi inn avgifter på den uansett, for den har et høyt utslipp, sier Herland.
Tapet av avgifter mener Herland kan taes inn igjen på økte avgifter på biler som slipper ut mer, eller noen øre mer i drivstoffavgift.
At klimamålet neppe nås med elbiler alene, er Venstre-politikeren og Volvo-sjefen enige om.
-På mellomlang sikt må vi få bilene som ikke er nullutslippsbiler mer konkurransedyktige. Vi gjør noe med dette i budsjettet, men vi må videre. Det er viktig med forutsigbarhet. Folk skal vite at miljøvennlige biler kommer til å være lønnsomt, sier Rotevatn.
I statsbudsjettet ble avgiften på biodiesel fjernet.
-Det som skjedde med biodrivstoff for noen år siden var skadelig. Folk må ha trygghet for at rammevilkårene holder seg, sier Rotevatn.
En helelektrisk bilpark er målet, og Rotevatn tror de skal komme til enighet også til våren med regjeringspartiene.
-Hvor dyrt det skal være å kjøre miljøfiendtlig er stridsspørsmålet, sier Rotevatn, som tar med seg innspillet fra Volvo og andre inn i forhandlingene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.