Stockholm: Endelig er den avduket, den nye stasjonsvognen til Volvo. V90 overtar for V70, og blir en bil vi kommer til å se masse av på norske veier når den kommer mot slutten av året.  Bilen får en startpris på 469.000 kroner med minste dieselmotor.

I de siste par årene har suvene og de mindre bilene vokst på bekostning av store stasjonsvogner i denne klassen. Volvo V90 kan definitivt være med på å snu denne trenden.

-Med V90 skal vi videreføre Volvos sterke stasjonsvogntradisjoner i Norge. Våre stasjonsvogner har passet som hånd i hanske for nordmenns livsstil i mange tiår, og vi er trygge på at V90 skal fylle de høye forventningene kundene våre har til oss. Vi startet relanseringen av Volvo som merkevare med suksessen XC90. Nå tar V90 de beste egenskapene til 90-serien over til stasjonsvognsegmentet, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway i en pressemelding.

Bli med DNs biljournalist inn i Volvos nye stasjonsvogn:

Familiens drømmebil
Volvos nye stasjonsvogn V90 blir garantert en stor suksess.
01:23
Publisert:
 

Siden bilen kom på markedet har V70 vært bestselgeren i Norge. Også i 2015 var Volvos store stasjonsvogn den bilen som solgte mest fra merket med over 2.800 registreringer.

Før V90 kommer på markedet, kommer den nære slektningen S90 som ble presentert før jul.

Les mer: - Farvel til oppblåst Ford Mondeo-look

Sammen med XC90 som allerede ruller på norske veier, og har blitt en salgssuksess i Norge, utgjør disse tre modellene selve kjernen av det nye Volvo. Med disse tre modellene skal Volvo virkelig kaste seg inn i kampen med tyske premiummerker om de attraktive kundene. Alle tre er basert på selskapets egenutviklede skalerbare produktplattform.

 

"I Norge er målet å selge om lag 2.400 V90 allerede i 2016, i et marked der Volvos stasjonsvogner har vært et begrep helt siden lanseringen av velkjente Volvo Duett i 1953" heter det i pressemeldingen fra Volvo.

Stasjonsvogntillegget fra sedanen S90 blir på 20.000 kroner. For konkurrenten BMW 5-serie er dette tillegget på nesten 50.000 kroner. Både Audi og Mercedes krever også over 40.000 kroner ekstra for stasjonsvognene av A6 og E-klasse.

-Vi er pionerer i stasjonsvognsegmentet. Vi er kjent for mange som det beste stasjonsvognmerket. Volvo som merkevare står for mye mer enn bare stasjonsvogner, men med V90 viderefører vi denne delen av vår stolte arv, sier konsernsjef Håkan Samuelsson hos Volvo Cars.

V90 har vokst i alle retninger, med unntak av høyden. Bilen er nå 494 centimeter lang, og 189 centimeter bred. Akselavstanden er på 294 centimeter. Det er 13 centimeter mer enn Volvo V70.

Nye Volvo V90 leveres som standard med det avanserte førerassistansesystemet Pilot Assist, som gir myke styreimpulser for å holde bilen riktig plassert i kjørefeltet. Sikkerhetspakken inkluderer Large Animal Detection og Run Off Road Mitigation (bilen styrer selv inn og bremser i svinger ved behov for å unngå utforkjøring) som standard.

Volvo Cars har jobbet utrettelig med kjøredynamikken i den nye modellen, som gir en helt ny og raffinert kjøreopplevelse karakterisert av økt kontroll og forutsigbarhet.

Den ladbare hybriden blir spesielt spennende for det norske markedet. Med en effekt på rundt 407 hestekrefter blir dette en rask bil med en akselerasjonstid fra null til 100 km/t på drøye fem sekunder. Det 9,2 kwt store batteriet sørger for at du kan kjøre elektrisk i opptil fem mil. Oppgitte forbrukstall er 0,21 og CO2-utslippet er oppgitt til 47 gram per kilometer. Denne bilen vil man også kunne kjøre i Oslo, året rundt, i motsetning til den ladbare Volvo V60 som har dieselmotor, og som omfattes av myndighetenes dieselforbud.

Innstegsmodellen V90 D3 kommer til landet mot slutten av året, mens bensinmodellen T4 kommer senere. Helt mot slutten av året, debuterer også arvtakeren etter XC70, denne vil får navnet V90 CC.

Dette er innstegsprisene for Volvo V90:

                        

Les også:  Så dyr blir den nye Volvoen

Bilene med ett års venteliste dnPlus (DN+)

Dette er de sikreste bilene

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.