Volvo lanserte denne uken to nye konseptbiler, basert på selskapets nye småbilplattform.
Den ene heter Volvo Concept 40.1 og viser hvordan den kommende lille crossoveren XC40 vil kunne se ut når den lanseres neste år. Den andre heter Volvo Concept 40.2 og viser den nye utgaven av V40, i denne versjonen er den elektrisk.
-Bilene i den nye 40-serien skal gi oss en sterkere posisjon innenfor et viktig voksende markedssegment. Det elektriske drivlinjeprogrammet, som omfatter både en ny, kompakt Twin Engine plug-in hybrid og en ren elbil, er sentralt i CMA-arkitekturen. Den første bilen i den nye 40-serien skal etter planen settes i produksjon i 2017, sier konsernsjef Håkan Samuelsson i Volvo Cars.
De nye konseptbilene er de første som bygger på Volvos CMA-arkitektur (Compact Modular Architecture), som er spesielt utviklet for mindre biler og har latt Volvo Cars designere og ingeniører utforske nye og spennende løsninger.
Se store bilder av XC40 her:
-Hvert medlem av produktfamilien har sin egen, særpregede personlighet. CMA har hjulpet oss å fange noe helt spesielt og ungdommelig med de nye konseptbilene. Bilene utstråler energi og har en slående og engasjerende urban karakter, som gjør at de skiller seg ut i mengden. Det er dette som kjennetegner de kommende små bilene fra Volvo, sier Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design i Volvo Car Group.
Volvo har gjenoppstått som bilmerke med XC90 som har blitt en suksess, og nye S90 og V90 som kommer over sommeren. Den nye småbilplattformen er neste steg i relanseringen av Volvo, som skal posisjonere merket i konkurransen med andre globale premiumbilprodusenter de kommende fire årene.
Les også: Her er erstatteren til Volvos mest populære modell
XC40 er en bil som skal konkurrere mot småsuver som BMW X1 og Audi Q3, og kommer blant annet som ladbar hyrid. En bensinmotor på 177 hestekrefter kombineres med en elmotor som samlet skal gi 246 hestekrefter, men da kun som forhjulsdreven variant. Rekkevidden på strøm skal ligge på 50 kilometer.
Småbilserien omfatter også en ren elbil og varianter med Twin Engine plug-in hybrid-drivlinjer, i tråd med selskapets strategi for elektrifisering av hele produktutvalget. Etter planen skal Volvo selge til sammen én million elektrifiserte biler verden over, innen 2025.
Strategien er definitivt snudd opp ned fra da DN snakket med Håkan Samuelsson like etter at han tok over som sjef i Volvo. Da hadde Samuelsson ingen tro på rene elbiler.
Les også: - Vi trenger en helelektrisk bil
Her er Volvos første steg mot salgsdobling
-Takket være den modulære tilnærmingen til utvikling av både produktplattform og drivlinjer, ligger vi langt foran mange av de andre aktørene i premiumsegmentet. Den nye elektriske drivlinjen representerer starten på enda et nytt og spennende kapittel i Volvos historie, sier Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development hos Volvo Cars i en pressemelding.
Se store bilder av V40 her:
For årets tre første måneder økte Volvo sine inntekter med 24 prosent i forhold til året før, til 41,7 milliarder svenske kroner, med et driftsoverskudd på 3,1 milliarder svenske kroner og en resultatgrad på 7,5 prosent. Volvos internasjonale salg første kvartal 2016 økte med 11,9 prosent, til 120.591 biler. På mellomlang sikt er planen å selge 800 000 biler i året, opp fra 503 000 biler i 2015.
Sterkt Volvo-år (DN+)
Les også om Norges mest fornøyde bileiere:
Fem av fem for Lexus (DN+)
Her er de beste nybilkjøpene (DN+)
Se video:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.