Gøteborg: November var tidenes beste salgsmåned for Volvo i merkets 88-årige historie. Onsdag ble den andre nye modellen som skal fornye det svenske merket avduket i Gøteborg. Volvo S90 er en global modell som skal befeste Volvo som et premiummerke.
-Den er vakker fra alle vinkler. Det er den vakreste Volvoen noensinne, sa Thomas Ingenlath, designsjef i Volvo etter avdukningen.
Umiskjennelig Volvo er det i hvert fall. Mange løsninger og detaljer kommer selvsagt fra den helt ferske XC90, en bil som har solgt svært godt både på verdensbasis, og ikke minst i Norge.
-Med rekordmange 1800 XC90 solgt her i landet har vi og våre forhandlere fått en fantastisk start på relanseringen av Volvo som merkevare, sier den norske Volvo-sjefen Øystein Herland.
Se video: Her er Volvo S90
Volvo i Norge håper å selge 500 av den nye sedanen til neste år, noe som må sies å være ambisiøst, bilklassen tatt i betraktning.
-Vi kan gjøre mye med elegant design, men vi kan ikke rette opp dårlige proporsjone. Farvel til oppblåst Ford Mondeo-looken, hei til en elegant sedan, sa Ingenlath.
S90 er den andre modellen som Volvo utvikler helt på egenhånd. Forrige generasjon hadde mange likheter med Ford Mondeo, ettersom Ford eide Volvo da den bilen ble utviklet.
S90 er utstyrt med en rekke nye teknologier som spenner fra sikkerhetsfunksjoner til skybaserte apper og tjenester, alt som tegn på at Volvo beveger seg i en ny retning.
Også S90 har fått den elegante skjermen som erstatning for de mange knappene man finner i de andre av dagens Volvo-modeller. Pilot Assist sørger for at bilen er riktig plassert i kjørefeltet på motorveier i hastigheter opptil 130 km/t – og trenger ikke lenger å følge en annen bil. Pilot Assist er nok et steg mot selvkjørende biler, noe Volvo er langtt fremme på.
Salget på nesten 50.000 biler i november er 26 prosent mer enn samme måned ifjor. Mest populær er XC60, med XC90 på en tredjeplass.
-Med lanseringen av nye S90 starter vårt neste kapittel. Dette er en bil vi virkelig gleder oss til å presentere for våre norske kunder. S90 vil omfatte drivlinjer som D4 FWD, D5, T6 og T8 Twin Engine. De første kundebilene kommer til Norge over sommeren, og salgsmålet er om lag 500 S90 i 2016, sier Herland.
Les også:
Nordmann sentral i nyskapende Tesla-konkurrent
- Volkswagen får milliardlån for å dekke utslippsjuks
Slik kjører du bil i fremtiden
Se video: Dette er maten for deg som vil prestere
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.