Ser man bort fra det praktiske, er det ingen annen Volvo som overgår den nye S60.

Ikke nok med det, den er på høyde med de beste i klassen også, og det sier litt, for konkurrentene er blant andre BMW 3-serie og Audi A4.

Hva skyldes så begeistringen?

Kompromisset
Jo, S60 har et finfint oppsett som gjør den til et flott kompromiss mellom komfort og sport. Styringen føles mer kontant og direkte enn noen annen Volvo tidligere.

Under panseret i vår testbil sitter den største dieselmotoren, D5 med 205 hestekrefter. Den nye D5-motoren er råsterk, og føles bra i bilen, selv om den er kombinert med en sekstrinns automatgirkasse av det sedate slaget.

 

Den støyer også litt mer enn ønskelig, men ved gasspådrag går det fra å være støy til å minne om gromlyd. Kult.

Dyr testbil
Kombinasjonen i testbilen samt et ekstrautstyrsnivå på den overdrevne siden, fører til at prisen blir hinsides fornuftig. Med en vinduspris på nær 650.000 kroner åpner markedet for alternativer seg opp. Men med litt mer beskjedne motorkrav får man en finfin 163 hestekrefter sterk dieselmotor og greit med utstyr for rundt 430.000 kroner.

Selve folke-motoren som har gjort storebror V70 til Norges fjerde mest solgte modell hittil i år, den lille DRIVe-dieselmotoren, kommer ikke før på nyåret, men da blir prisen enda mer spiselig, med en startpris på drøye 300.000 kroner.

For pendlere
S60 fremstår nesten som den perfekte pendlerbilen. Den er innspirerende bak rattet, samtidig som den byr på en uovertruffen komfort. Det eneste vi savnet litt var en litt bedre tålmodighet fra den adaptive cruise-kontrollen, slik at man slapp helt å bruke beina i køtrafikk.

 

Komforten sikres av det som må være av bilverdenens beste seter. Ellers er interiøret slik vi er vant med å finne det i moderne Volvoer. Det er laget av kvalitetspregede materialer og en blanding av lyse og mørke farger. Ikke oppsiktsvekkende, men lekkert som bare Volvo kan.

Sikkerhet i høysetet
Alt dette før vi har nevn ordet sikkerhet, som er ordet Volvo ønsker at folk skal forbinde med varemerket. Også i S60 er det nyheter på denne fronten. Blant annet oppdager bilen selv om en fortgjenger har forvillet seg ut i veien, og bremser deretter.

Og selv om ikke alle demonstrasjoner av sikkerhetssystemene har vært like vellykket, så har ihvertfall Volvo greid å skaffe seg et velfortjent rykte om å by på det ypperste og siste innen sikkerhetsutstyr.

Les også: Skrytetesten som gikk galt

 

S60 bærer bud om en ny bestselger. Den spennende stasjonsvognutgaven V60 kommer antakelig til å selge bedre enn hakka møkk.

Les også: 10.000 kroner for større rumpe

S60 lanseres nå i september, mens stasjonsvognen V60 kommer senere i høst.

Konklusjon:Ved hjelp av en glimrende balanse mellom komfort og sport fremstår S60 som den beste Volvoen.

Les også DNs test av S60 T6: En klassereise (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.