Volkswagen-sjefen Matthias Müller er i USA, for første gang siden utslippsskandalen ble avslørt i september ifjor.
Turen kom i stand i hui og hast dagen etter at amerikanske myndigheter forrige uke gikk til søksmål mot VW. Et søksmål som i verste fall kan koste den tyske bilprodusenten 80 milliarder dollar (cirka 750 milliarder kroner) i bøter og erstatninger.
Dette er i såfall mer enn markedsverdien på hele Volkswagen-konsernet.
VW håper møter med amerikanske politikere og myndighetspersoner skal betale seg i form av lavere bøter og annen straff.
LES OGSÅ: Volkswagen-sjefen reiser til USA for å drive brannslukking
Intervju-skandale
Müllers såkalte «apology tour» har så langt vært en katastrofe.
Under den store bilmessen i Detroit stilte Müller til intervju med den store radiostasjonen NPR (National Public Radio). Det begynte greit med at VW-sjefen ba det amerikanske publikummet om unnskyldning. Deretter gikk det bratt nedover.
«Vi løy ikke. Vi forstod bare ikke spørsmålet først». «Det var et teknisk problem».
Disse og andre kommentarer ga et klart inntrykk av en sjef og et selskap som fortsatt er i fornektelse, som ikke innser at det har gjort noe galt eller kriminelt.
Ba om nytt intervju
Müllers kommentarer skal ifølge en rekke amerikanske medier ha satt VWs kommunikasjonsavdeling i alarmberedskap, og den krevde at Müller måtte få stille til et andre intervju for å klargjøre saken.
Etter iherdig jobbing fra kommunikasjonsavdelingen og innleide PR-folk og lobbyister fikk Müller sin andre sjanse, og da var tonen en annen.
- Vi tar fullt ansvar for lovbruddene. Det er det ingen tvil om, sa Müller til radiokanalen.
Han fulgte opp med å følge linjen som den nye VW-styreformannen Hans-Dieter Pötsch la frem før jul. Nemlig å skylde på en selskapskultur i deler av selskapet som det siste tiåret har akseptert feil og snarveier, og feiet problemer under teppet. Blant annet ved ikke å reagere slik selskapet burde ha gjort på årlige tilbakemeldinger fra blant andre Environmental Protection Agency (EPA) og California Air Resources Board (CARB).
Nei fra California
På vei til møter med EPA i Washington fikk Müller og VW-ledelsen onsdag beskjed om at selskapets plan for tilbakekalling av biler blankt avvises, både av EPA og CARB.
CARB skriver i en kunngjøring at VWs plan er mangelfull og lite konkret. At forslagene til reparasjoner mangler informasjon om den tekniske evalueringen, og ikke har adekvate løsninger med hensyn til hvordan bilenes ytelse, utslipp og sikkerhet vil påvirkes.
Det betyr at VW må rykke tilbake til start og legge frem en helt ny handlingsplan for hvordan bilene skal repareres.
«Vi er innstilt på å jobbe sammen med CARB og andre myndighetsorganer, og planen er å fortsette diskusjonene når vi møter EPA», skriver VW i en kunngjøring.
Rundt 11 millioner biler på verdensbasis, de fleste med dieselmotorer, er omfattet av det systematiske jukset med utslippsverdier, som skal ha pågått det siste tiåret.
Matthias Müller (62) ble hentet inn som ny toppsjef i VW for å rydde opp, bare en uke etter at utslippsskandalen ble kjent. Han kom da fra stillingen som toppsjef i sportsbilprodusenten Porsche, som eies av VW.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.