Vi pålegger tilbakekalling, sier en talsmann for de tyske transportmyndighetene KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) til avisen Bild.

Avisen har tidligere skrevet at transportmyndighetene, som regulerer godkjennelsesordninger for kjøretøyer i Tyskland, har avvist et forslag fra VW om at eiere av berørte dieselbiler frivillig kan oppsøke verksted for å få reparert motorene.

KBA er underlagt det tyske samferdselsdepartementet. Samferdselsminister Alexander Dobrindt kommenterte saken torsdag formiddag på en pressekonferanse i Berlin.

– Tilbakekallingen starter tidlig neste år. KBA skal passe på at tilbakekallingen starter som planlagt, og skal følge opp underveis, sa Dobrindt.

Han mener det er grunnlag for å anta at 8 millioner biler og varebiler fra Volkswagen er berørt av utslippsskandalen i Europa.

Innen utgangen av november må VW legge fram en detaljert plan som viser hvordan konsernet skal oppgradere motorene på de berørte kjøretøyene, legger han til.

11 millioner

I september innrømmet Europas største bilprodusent at selskapet har utstyrt dieselbiler med programvare som viser lavere utslipp enn det bilene egentlig har. Saken ble avslørt av amerikanske myndigheter.

Tilbakekallingen i Tyskland omfatter alle biler som er utstyrt med jukseprogramvaren.

På verdensbasis er rundt 11 millioner kjøretøy fra VW utstyrt med programmet.

Volkswagens nye sjef Matthias Müller skal samle 400 av konsernets toppledere til møte i Leipzig. Det er ventet at Müller der skal informere dem om detaljene rundt tilbakekalling av bilene.

Avviser frivillighet

I forrige uke tilbød VW seg å reparere motorene på 3,6 millioner dieselbiler og dieselvarebiler i Europa, og å oppdatere programvaren. Konsernet planlegger å starte arbeidet i januar og være i mål ved utgangen av neste år. Men denne planen er basert på frivillighet. Det vil si at bileierne får beskjed om at de kan levere fra seg bilene til nærmeste verksted.

KBA har med sin ordre torsdag avvist at frivillighet er veien å gå, ved å tvinge VW til å tilbakekalle bilene.

Det er ventet at KBA sammen med andre transportmyndigheter i Europa skal informere EU-kommisjonen i Brussel senere torsdag om granskningen av utslippsskandalen.

Britisk høring

Volkswagens sjef i Storbritannia, Paul Willis, måtte torsdag stå skolerett for en komité i Parlamentet i London. Der sa han at det ikke er grunn til å tro at det vil dukke opp flere avsløringer i saken enn det som er kjent til nå.

– Jeg tror ikke det er mer som ligger skjult. Det er min personlige mening, sa Willis til komiteen.

Han sa også at Volkswagen ikke har oppfylt kundenes forventninger, og la til at det kan hende selskapet ikke klarer å fikse alle bilene på det britiske markedet innen utgangen av 2016. Willis lover at endringer på dieselmotorene skal sørge for at utslippene vil være i tråd med det VW lovet da bilene ble solgt.

Les også: - Dollaren ned mot nivåer vi ikke har sett siden midten av juli

– Nå starter kampen om de digitale bankkundene

Lerøy faller tungt på Oslo Børs

 

Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bordtennis, lavvo og strandstoler. Googles kontorer er litt annerledes:

Bordtennis, lavvo og strandstoler. Googles kontorer er litt annerledes.
Sjef i Google Norge, Jan Grønbech, tror de ansatte jobber bedre når de har et lekerom.
02:10
Publisert: