Ifølge Bild am Sonntag økte ingeniørene dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene til å bruke mindre drivstoff. Dette startet våren 2013 og fortsatte til i vår.
VW opplyste tirsdag at de hadde oppgitt lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp på 800.000 bensindrevne biler som er solgt i Europa. De lovte å dekke eventuelle ekstraregninger som kundene får fra staten for høyere utslipp.
Bild skriver at Winterkorn på motormessen i Genève i 2012 erklærte at utslippene fra VW-bilene skulle reduseres med 30 prosent innen 2015, og at ingeniørene ikke turde fortelle ham at det ville være vanskelig å få til.
Det var en ingeniør ved hovedkvarteret i Wolfsburg som i slutten av oktober trådte fram og fortalte sine overordnede om det massive jukset, ifølge Bild.
Avisa skriver at VW nå er i gang med å finne ut hvilke ingeniører som skal suspenderes som følge av jukset. Varsleren som meldte fra, får imidlertid bli.
– Den siste innrømmelsen kommer på toppen av krisen som startet da VW innrømmet at de hadde jukset med data for NOx-utslipp på dieselbiler i USA og andre steder.
Les også:
Til topps etter å ha mistet alt
Selger norske sjøpølser som kinesisk helsemat
Ketchup-effekt for Warren Buffett
Se video: Her er BMWs første ladbare luksus-suv
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.