Årets entreprenørskapsstudenter ved NTNU velger bort apper til fordel for dingser når de skal finne forretningsideene de har tro på.

Og det gjør de lurt i, mener Bjørn Olstad (51).

Han har en doktorgrad fra NTNU, hvor han i sin tid var den yngste professoren ved universitetet. I dag er han direktør i Microsoft-systemet.

Ifølge Olstad er det minst fire trender som taler for at solen nå sakte går ned over app-æraen:

1. Det er fullt i App store

Det er ikke bokstavelig blitt fullt, men siden App store åpnet i 2008, er det lastet opp over 1,5 millioner apper.

Bjørn Olstad (51).
Bjørn Olstad (51). (Foto: Privat)
Spørsmålet som illustrerer problemet er hvor mange du har på telefonen, og hvor mange brukte du igår? Svaret er typisk 20 og 4–6.

Og tidsbruken vår trekkes mot appenes sorte hull: Facebook.

– Det å få stor bruk av appen din har blitt vanskeligere, sier Olstad.

Apper vokste frem på bekostning av nettleseren fordi den var et bedre alternativ på mobilen. Men appmodellen er mindre skalerbar enn nettet.

Sagt på en annen måte: Det er iferd med å bli fullt i app-verdenen. Resultatet er at det å slå seg opp globalt er i ferd med å bli en stadig vanskeligere oppgave.

Det «vinner-appene» har tilfelles er også at de er «globale, kommunikasjonsbaserte opplevelser», ifølge Olstad. Slike kommunikasjonsbaserte apper er naturlig virale fordi de smitter via den innebygde kommunikasjonen, forklarer Olstad.

Det henger nøye sammen med punkt to:

2. IM vinner frem på bekostning av både nettlesere og apper

Du har Messenger på telefonen, og har sannsynligvis hørt om WhatsApp og Slack. Felles forkortes de gjerne IM (instant messaging).

Men WeChat, som du kanskje ikke har hørt om, sier mer enn alle tre om hvilken fremtid som kan ligge i IM.

WeChat er kinesernes Messenger, men har samtidig slukt en masse av tingene vi her i vesten i dag gjør via andre apper.

– Wechat har nesten alt: dating, markedsplasser, samhandling med selskaper. Du kan leve hele livet ditt der. Det skrives mange artikler om at Facebook vil prøve å kopiere Wechat-modellen i neste ledd, sier Olstad.

Les noen av artiklene her: The Information, Neurogadget, Techcrunch.

– Akkurat som web er blitt mindre viktig i mobilverden, så vil apper bli mindre viktige når [IM] får en større rolle og styrkeforholdet nå på nytt endrer seg, sier Olstad.

– Forelesere og foredragsholdere oppfordrer oss til å ikke velge apper, sier Marina Santos Haugen (22), som er student på Entreprenørskolen på NTNU. Foto: Per Thrana
– Forelesere og foredragsholdere oppfordrer oss til å ikke velge apper, sier Marina Santos Haugen (22), som er student på Entreprenørskolen på NTNU. Foto: Per Thrana (Foto: Dagens Næringliv)

Les mer om hvordan studentene ved NTNUs entreprenørskole bruker jakten på universets grunnpartikler til å jakte forretningsideer

BLOGG: Derfør bør ikke din neste idé være en app

3. Virtuelle assistenter skyver apper i bakgrunnen

Inne i WeChat finnes brukeren Xiaoice. Det finnes mennesker som har snakket sammenhengende  med Xiaoice i seks timer – men Xiaoice er ikke et menneske. Bak brukeren Xiaoice ligger en bot utviklet av Microsoft.

Samtidig som Xiaoice skal gi inntrykk av å ha en personlighet og kunne føre samtaler, men skjønner den at du vil ha noe gjort, kan den også assistere deg.

– Xiaoice kan hjelpe deg med faktaopplysninger, handle produkter, bestille billetter og mye annet, sier Olstad.

Det minner om Apples Siri og Googles Google Now, det hele er bare mindre kommandobasert og isteden flettet inn i dagligdagse samtaler.

Hvilken vei virtuelle assistenter utvikler seg, gjennstår å se. Men Olstad peker på at uansett hvilken retning det tar, vil det skyve apper i bakgrunnen.

Spesialiserte apper som lar deg bestille billett til kino og buss vil fortsatt finnes og konkurrere om å bli en av 20 apper på din telefon, men du vil også kunne «snakke» direkte med Oslo kino og gjøre billettbestillingen uten å installere noen apper, mener Olstad.

Les mer om ny teknologi på DNgründer, følg oss også på Facebook og Twitter.

4. Innovasjonen vil skje på baksiden fremover

Olstad beksriver «en ny vår innen maskinlæring» de siste to-tre årene.

Maskinlæring er nokså nøyaktig hva det høres ut som: Det handler om å gjøre en maskin eller et program bedre til å løse en oppgave ved at det selv kan oppdatere reglene det jobber etter (algoritmen) basert på erfaring (mer data).

At spillelisten Spotify velger ut til deg hver uke, med tiden treffer bedre, er et resultat av maskinen gjør seg erfaringer basert på voksende datasett og slik forsøker å anta stadig mer om din musikksmak.

Hva har det så med apper å gjøre?

– Det reiser spørsmål om verdien ligger i app-skaping fremover. Det er tydelig at mye av verdiskapningen vil skje i tjenestene på baksiden fremover, sier Olstad.

Et kort forklart eksempel: Å bygge bakenforliggende systemer som gjør en musikk-app bedre blir viktigere enn å lage en ny musikk-app.

– Skal du bygge en oppstartsbedrift, er det sannsynligvis i det området du må bedrive innovasjon, sier Olstad. 

Les også: 17-åringer ypper mot it-giganten Itslearning

Les også: Selger Teslaen for å følge i Elon Musks fotspor

En helt ny dataspillgenre

Anders Ottesen og ni andre nordmenn utvikler dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike genrer i flerspillermodus forsøker å skape en ny.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

DNs pitchekonkurranse: En helt ny dataspillgenre
Anders Ottesen og ni andre nordmenn jobber med å utvikle dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike dataspillgenrer forsøker å skape en helt ny. Selskapet vant prisen for beste konsept under Norwegian Game Awards 2015.
01:11
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.