1934 - 19. februar – selskapet formelt registrert med en aksjekapital på 25.000 kroner. Det første styret besto av Viggo Widerøe (formann) Einar Isdahl (viseformann) og Arild Widerøe.

15. juni – konsesjon på ruteflyging – daglig passasjer og postrute mellom Oslo-Kristiansand-Stavanger-Haugesund

18. juni – første flygning på ruten med avgang fra Ingierstrand kl. 0750 – og retur 1930. Viggo Widerøe selv og Ditlef Smith var hovedflygere.

1954 – Åpner første sjøflyrute på Vadsø og Kirkenes

1966 – Stortinget vedtar å bygge ut kortbanenettet. Håkon Kyllingmark hadde arbeidet i over to år for å få gjennomslag for kortbaneflyplasser rundt om i landet

1968 – 1. juli åpnes den første kortbanerute på Helgelandskysten.

1970 – Selskapet reorganiseres. SAS, Braathens og Fred Olsen& co blir største aksjonærer

1971 – Siste sjøflyrute nedlegges. Kortbaneplassene på Vestlandet åpnes

1972 – Lofoten/Vesterålen innlemmes i Kortbanenettet

1973 – Widerøe åpner helikopterrute fra Bodø ut til øysamfunnene Værøy og Røst.

1974 – Nye kortbaneplasser Sørkjosen, Hammerfest, Mehamn, Berlevåg

1975 – Sandane og Narvik kom på rutenettet

1981 – En epoke startet ved Widerøes introduksjon av ny flytype, Dash 7, som ble satt i trafikk på Helgelandsruten og i Lofoten og Vesterålen. Dash 7 hadde flere klare fordeler som trykkabin, autopilot, værradar og i tillegg fire motorer. Maskinen hadde 50 sitteplasser.

1982 – Mehamn-ulykken i mars. 15 mennesker omkom.

1983 - Selskapet kjøpte tre Dash 7 for å møte trafikkøkningen og for å ivareta en langsiktig avtale om å fly for SAS i Nord-Norge.

1984 – Selskapet kunne feire sitt 50 års jubileum. Baser i Florø, Hammerfest og Bodø ble etablert. Hovedkontoret var i Oslo. Alt i alt var 400 personer ansatt i selskapet. Widerøe trafikkerte på 35 flyplasser og hadde 656.000 passasjerer.

1986 – Førde fikk ny flyplass på Bringslandsåsen. Værøy og Røst fikk også kortbaneflyplasser dette året.

1987 – Mosjøen ble knyttet til Helgelandsrutene.

1988 – Rørvik Lufthavn ble innlemmet i selskapet rutenett på Helgelandskysten. I Bodø sto et nytt driftsbygg med kontorer og hangar nummer to ferdig dette året. Bodø ble selskapet hovedkontor 1. mai. Bård Mikkelsen overtar som adm. direktør.

6. mai – Brønnøysund-ulykken, et Dash7 fly med 36 mennesker om bord havarerer. Alle mister livet.

1989 – Overtar NorskAIR AS fra Kosmos. Selskapet opererer kommersielle ruter på inn- og utland, med base på Torp ved Sandefjord.

1990 – Værøy-ulykken – fem mennesker mistet livet. Widerøe operasjon på Værøy opphører.

Widerøes Charter og kontraksflygning blir skilt ut som eget selskap, Widerøe Aero Trade.

1991 – Fred Olsen overtar som hovedaksjonær – SAS og Braathens selger sine til sammen 40 prosent av aksjene

1992 – I Stortingets salderingsdebatt ble Widerøes nye flåtefornyelse vedtatt. En ny epokegjørende forandring, som gir Widerøe har enekonsesjon på kortbanenettet til april 1997. Twin Ottere og Dash 7 skiftes ut.

1993 – 20. juni: De første to Dash8 fly satt på rute. Widerøe starter flygninger til Svalbard. Høsten – Namsos-ulykken der seks mennesker omkom, og 13 mennesker overlevde.

1997 – 15. april – Per Arne Watle overtar som administrerende direktør. Selskapet har 955 medarbeidere og 21 Dash 8 fly. SAS ble Widerøes samarbeidspartner. Høsten 1997 sluttførtes forhandlingene om en samarbeidsavtale, og Fred Olsen & co. tilbyr sin eierpost til SAS.

1998 – Widerøe er Europas største operatør på Dash 8 med 25 fly av denne typen. Selskapet fikk nye hovedeier, ved årets slutt eide SAS 63,3 prosent av aksjene i Widerøe. Ny hovedflyplass på Gardermoen åpner.

1999 – Resultatet ble på minus 89 millioner kroner. Trafikkutviklingen var positiv, men selskapet har et kostnadsproblem.

2000 – Widerøe forsetter å vokse spesielt på de kommersielle rutene i sør. Året er preget av fremgang. Resultatet ble pluss 54 millioner kroner. Et program for å redusere kostnadene og øke inntektene ble gjennomført. Selskapet har for første gang større produksjon på de kommersielle rutene enn på kortbanerutene. Siste Twin Otter tas ut av rutetrafikk

2001 – I november blir selskapets første Dash8 Q400 fly satt i rute – mellom Stavanger og Aberdeen. Oppstarten markerer selskapets inntreden i 70-setersmarkedet. Widerøe vinner ERA-sølv og blir kåret til ett av Europas beste regionale flyselskaper. Widerøe nådde de mål som var satt for regularitet og punktlighet. På Oslo Lufthavn punktlighetsmålinger var Widerøe det beste flyselskapet.

2002 – Selskapet ble for andre år på rad kåret til et av Europas beste flyselskaper. Ble tildelt sølvprisen. Widerøe ble også i år det meste punktlige flyselskap på Gardermoen. Selskapet er fortsatt den ledende operatør på kortbanenettet med cirka 81prosent markedsandel av de norske anbudsrutene. To nye Q 400 maskiner ble innfaset og satt på rutene Trondheim-København og Torp-København.

2004 - 18. juni: Widerøes Flyveselskap er 70 år.

(Kilde: Widerøe)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.