I sin selvbiografi «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» lovte Petter Stordalen (53) ut én million kroner til den gründeren som pitchet han den beste ideen.
Det resulterte i nærmere tusen ideer, som nå er kokt ned til seks.
– Alle vet at det ikke er jeg eller Stein Erik Hagen eller Kjell Inge Røkke som kommer til å revolusjonere morgendagens businessverden. Fellesnevneren for de seks finalebedriftene er teknologi, bærekraft og originale ideer som gjør livet enklere for forbrukeren, sier Stordalen.
Les mer om gründere og ny teknologi på DNgründer.
Elsykler, apper og skilås
Blant finalistene er en firehjuls elsykkel med barnekupé og værbeskyttelse, utviklet av Sandnes-bedriften Podbike. Det er også det svenske selskapet Tibber, som har laget en app som lar deg styre strømforbruket ditt.
En annen finalist, Bookboost, utvikler en bookingtjeneste for hoteller på nett som skal forsøke å vinne direktebookinger tilbake fra de store samlesidene.
Alpilox har utviklet et låsesystem for skiutstyr som testes i Hemsedal senere i vinter.
Lotel, et norsk selskap som gjør det mulig å sette bort alt det praktiske ved Airbnb-utleie, er også en av finalistene.
Petter Stordalen har i VG kalt Airbnb «et system som innbyr til svart arbeid».
– Selv om vi ble positivt overrasket over å komme til finalen, var vi likevel ikke overrasket over at vi ble vurdert, sier gründer Oscar Hellenes i Lotel.
Og fortsetter:
– Vi opplever stor interesse fra de etablerte hotellkjedene og reiselivsaktørene. Selv om de ikke er så positive i media, er de positive på bakrommet. De har lyst til å bli med på reisen for de ser at dette kommet for å bli.
Les mer om Lotel: Lager minihotell med Airbnb
Av de seks finalistene er kanskje Wipe It selskapet som har den enkleste ideen, som de likevel mener løser et universelt problem: tørkepapir til urinaler.
– Vi var ute i skogen og observerte en kompis som hadde med seg tørkepapir når han tisset i skogen. Det fikk han selvfølgelig høre, men så viste det seg at det var flere som syntes det var et reelt problem at du kan riste så mye du vil, men den siste dråpen havner likevel i bokseren, sier gründer Magnus Vitsø Bjørnstad (26).
Og fortsetter:
– Jo mer vi snakket om det, desto mer ble vi enige om at dette var et faktisk problem vi skulle løse.
Bjørnstad kommer fra produktutviklingsstudier på NTNU, og er nå student på universitetets Entreprenørskole. I utgangspunktet jobbet han med en skinnegående robot, mens hans medgründer Simen Krogh jobbet med ideen om en ny type trådløs høyttaler.
Begge forlot etterhvert sine originale prosjekter for å jobbe med ideen om tørkepapir som løser seg opp i væske og derfor kan kastes rett i urinalet etter bruk.
– Vi har utviklet mange prototyper og ferdigstilt noen design. Vi jobber med å gjøre det klart for produksjon, sier Bjørnstad.
Selskapet skal også snart gjennomføre et pilotprosjekt på hotell Scandic Lerkendal i Trondheim.
Idé til hotellet
Wipe It er ikke den eneste finalisten som har produkter eller ideer som raskt kan gis en kobling mot hotellnæringen.
– Er relevansen ideene har for din hotelldrift en faktor?
– At ideen dreier seg om hotell er absolutt ikke avgjørende. Men jeg elsker reiseliv og blir selvsagt fascinert av ideer som ønsker å revolusjonere denne soloppgangsbransjen. Jeg vil være med på utviklingen fremfor å forsøke å bremse den, sier Stordalen.
Vinneren avgjøres på tre kriterier
– Alle finalistene har imponerende forretningsplaner og gode ideer, og det er verdens beste utgangspunkt. Men det er også bare en start, sier Stordalen.
– Hva vil skille vinneren fra de andre?
– Det er ambisjonene, lysten og gjennomføringsevnen som avgjør om man lykkes. For meg er det en selvfølge å møte menneskene bak de seks beste ideen før jeg kan kåre en vinner.
Stordalen sier det koker ned til tre faktorer:
– Tror jeg på menneskene? Tror jeg på ideen? Er løsningen økonomisk bærekraftig? Er svaret ja, går jeg all in.
Vinneren skal plukkes av et panel bestående av Stordalen selv, hans mangeårige advokat Henrik Christensen, hans investeringssjef Kenneth Andersen og Cathrine Dehli, som har ansvar for bærekraft i Stordalens hotellkjede Nordic Choice.
Stordalen forteller at det også ser for seg å trappe opp gründerinvesteringene fremover.
– Den langsiktige ambisjonen er å hjelpe flere nordiske grundere. Som jeg skrev i boken ønsker jeg å gi flere muligheten til å feile trygt og til slutt lykkes.
DNgründer følger et kull på entreprenørskolen på veien mot suksesser og fiaskoer. Les mer:
– Å feile er også en praktfull erfaring å ha med seg(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.