XXL-sjef Fredrik Steenbuch hentet frem det østerrikske flagget da han presenterte kjedens nøkkeltall for tredje kvartal onsdag.
Når han trekker på seg alpeluen, er det første gang XXL etablerer seg utenfor Norden. To leiekontrakter er allerede signert, og den første butikken er ventet å åpne neste år.
«Operasjon Østerrike» kan bety 15-20 butikker i løpet av tre-fire år.
Svakere enn ventet fra XXL: Uvanlig varmt vær skapte utfordringer
– Det kan være mulig å oppnå en markedsandel på 25 prosent, sier Steenbuch.
I det norske markedet har XXL passert en ny barriere med 30 prosent markdsandel. Erkerivalen Gresvig har slitt med inntjeningen og har varslet nedbemanning.
Andre merkevarer gjelder
Alperaidet til Østerrike, er en del av en større ekspansjon til Sentral-Europa som også skal innbefatte Sveits og sør-Tyskland.
Nå bygges flere hovedkontorfunksjoner i regionen, men et nytt hovedlager i regionen inngår så langt ikke i planene. Tanken er nemlig å benytte hovedlageret i Örebro i første omgang til å betjene de nye markedene i Mellom-Europa.
Les mer om basketaket i sportsbransjen:
Får 800.000 i bot for å ha lokket med salg
Gresvig kutter 60 årsverk
Vekstvinner vil kjøpe flere sportsbutikker
(DN+)
Gresvig risikerer millionbot
Sport1 og Gresvig vokser mer enn XXL
(DN+)
– Hva er den mest kritiske faktoren for å lykkes i Østerrike?
– Å få et konsept som østerrikerne ønsker. De er österreichere og ønsker ikke det samme som i Norge og Sverige. Vi må bruke tiden frem til etableringen for justere konsept, hvilke brands vi tar inn og hvilke varegrupper som passer sammen. Stammen har vi, men vi må passe på at brands og utvalg er riktig.
XXL-gründeren: Slik ble han milliardær på sport
Utenlandske sportskjeder har allerede forsøkt seg i Østerrike uten hell.
– Den britiske nettbutikken Sportsdirect har allerede gått i veggen og floppet, sier Steenbuch.
Fra før av er XXL-flagget heist i de tre skandinaviske landene og Finland.
Selv om XXL så langt har lyktes utenfor Norge, er det ikke tvil om hvor kjeden tjener mest penger. I Norge er driftsmarginen (EBITDA) på over 20 prosent, mens totalen for hele kjeden ligger på halvparten.
I Danmark har XXL valgt en light-utgave med en ren nettbutikk som nylig ble åpnet. I tredje kvartal var inntektene på ni millioner kroner, men det ble et diftsunderskudd (ebitda) på to millioner.
– I Danmark fungerer alt godt, men det er noe vi må justere, sier XXL-sjefen.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.