Det amerikanske telekomselskapet Verizon kjøper opp internettselskapet Yahoo som et ledd i forsøket på å ta opp kampen med Facebook og Google.
Salgsprisen er 4,8 milliarder dollar, tilsvarende 41,3 milliarder norske kroner etter dagens kurs.
Bakgrunn: Verizon kjøper Yahoo
Både Yahoo og Verizon faller på amerikanske børser mandag. Selskapene er ned henholdsvis 2,8 og 0,7 prosent rundt klokken 19 norsk tid.
- Skammelig avslutning
Yahoo har kjempet en tapende kamp i det digitale reklamemarkedet i mange år, og selges nå for en pris som er 96 prosent lavere enn det selskapet var verdsatt til på slutten av 1990-tallet - 125 milliarder dollar.
I en oppdatering skriver meglerhuset RBC Capital Markets avtalen endte som ventet, med en rettferdig verdsetting av selskapet. Meglerhuset peker også på den tøffe konkurransen fra Facebook og Google som hovedgrunnen til at selskapet har falt fra fordums storhet.
- I et større perspektiv ser vi på denne avtalen som en skammelig avslutning for Yahoo, skriver meglerhusets analytikere og peker på at Yahoo en gang dominertr verdens søkemotor-marked, og var den store snakkisen i internettalderens begynnelse før og etter dotcom-boblen i 1999.
Kamp i oppoverbakke
Verizon lanserte en digital medieplattform for smarttelefoner, Go90, i oktober 2015 for å konkurrere med de etablerte internettgigantene Facebook og Google om det digitale reklamemarkedet.
Verizon ventes å få om lag én milliard aktive fra Yahoo-kjøpet, men ventes av analytikere å kjempe en tøff kamp i det digitale markedet.
- Yahoo har hatt en utfordrende trend, der selskapet har tapt digitale markedsandeler til tungvektere som Google og Facebook, skriver den sveitsiske storbanken UBS i en oppdatering mandag.
- Konkurransen er allerede intens, heter det videre i meldingen. Bankens analytikere viser til at Youtube til tider står for halvparten av all underholdningstrafikk på mobile plattformer i Nord-Amerika, og at sosiale medier som Instagram, Facebook og Snapchat har omtrent en firedel.
Det gjør at Google og Facebook alene kontrollerer halve markedet for digitalreklame, mens ingen andre aktører har en markedsandel på over fire prosent ifølge UBS' analytikere, som venter at markedsandelene til Facebook og Google vil øke ytterligere i årene som kommer.
- Vi er overbevist om at Go90 kjemper i oppoverbakke hvis den skal bli en betydningsfull konkurrent til de etablerte aktørene, skriver UBS-analytikerne.
Turbulent historie
De delene av Yahoo Verizon ikke tar over som en del av avtalen er blant annet eierandelene i det kinesiske internettselskapet Alibaba og Yahoo Japan, som etter planen skal skilles ut i et eget børsnotert investeringsselskap.
Samarbeidet med Alibaba har vært svært turbulent for Yahoo, på tross av at det har tilført selskapet store verdier. Store deler av Yahoos børsverdi har i mange år vært knyttet til denne eierandelen.
Forholdet mellom Yahoo og Alibabas grunnlegger, kinesiske Jack Ma, går tilbake over 20 år.
En av Yahoos grunnleggere, Jerry Yang, møtte Jack Ma, allerede i 1995. Det var flere år før Ma etablerte Alibaba, som skulle dominere det kinesiske e-handelsmarkedet og sende han til topps på rikinglistene i Kina.
Flere år etter at de to møttes hadde Ma etablert det raskt voksende internettselskapet Alibaba, og var på utkikk etter en partner innenfor internettbaserte søkemotorer. På denne tiden var Yahoo i gang med massive oppkjøp og investeringer innenfor nyoppstartede internettselskaper. Det førte til at Ma og Yang fant hverandre igjen, og i 2005 kjøpte Yahoo 40 prosent av Alibaba.
Det oppsto snart uenigheter mellom Alibaba og Yahoo.
Etter at Yahoo stadig tapte markedsandeler til det fremvoksende Google på 2000-tallet, og Alibaba etter hvert dominerte Kinas e-handelsmarked var ikke Ma lenger fornøyd med samarbeidet. Han forsøkte uten hell å kjøpe tilbake Yahoos eierandel. Da det ikke gikk, vurderte han å kjøpe opp hele Yahoo, men heller ikke den planen viste seg gjennomførbar.
Ma endte opp med å overføre et av underselskapene til Alibaba, Alipay, til et annet selskap uten at styret fikk vite det. Dermed ble eierandelen til Yahoo tynnet ut, og forholdet mellom Ma og Yahoo-ledelsen surnet ytterligere.
I 2012 inngikk selskapene en avtale om at Alibaba fikk kjøpe tilbake 20 prosent av selskapet fra Yahoo for 7,1 milliarder dollar. Det tilsvarer oppunder 60 milliarder kroner etter dagens kurs.
Følg markedet på DN Investor
Les mer på DN.no:
Nintendo-aksjen stuper etter Pokémon-varsel
Eksperter mener Kjell Inge Røkke og Akers maktbruk snur opp ned på en kriserammet rederibransje (+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.