Verizon kunngjorde mandag at selskapet kjøper Yahoo for 4,8 milliarder dollar i kontanter, melder CNBC. Dette tilsvarer om lag 41 milliarder kroner med dagens dollarkurs.
Prisen Verizon betaler for selskapet, er 96 prosent lavere enn Yahoo på det høyeste var priset til på børsen før dotcom-boblen sprakk i 2000, ifølge Wall Street Journal.
Salget omfatter Yahoos operative virksomhet. Yahoo-virksomheten vil bli slått sammen med Verizons AOL-virksomhet. Verizon kjøpte AOL ifjor.
Avtalen er ventet å gi et sluttvederlag på mer enn 50 millioner dollar for administrerende direktør Marissa Mayer. Dette tilsvarer 428 millioner norske kroner.
Salget innebærer Yahoos internettjenester, e-posttjenester og nyheter. Men ikke Yahoos kontanter, 15 prosent eierandel i Alibaba og 36 prosent av Yahoo Japan, som er en egen virksomhet. Heller ikke en portefølje av patenter vil inngå i salget, skriver The Telegraph.
Det som blir igjen av Yahoo-selskapet, skal bytte navn og bli et børsnotert investeringsselskap.
Salget skal etter planen skje i begynnelsen av 2017, men må først godkjennes av aksjonærer og myndigheter.
Fredag meldte flere medier at Verizon var i samtaler om å kjøpe Yahoo. Tidligere har den britiske avisen Daily Mail og Time Inc. vurdert å kjøpe det amerikanske nettselskapet.
Under sterkt press
Det amerikanske selskapet har vært under sterkt press for å få fart på omsetningen.
Tidligere i år måtte Yahoo si opp 1.700 ansatte, tilsvarende 15 prosent av arbeidsstokken, sammen med flere prosjekter i selskapet som administrerende direktør Marissa Mayer anså som ulønnsomme. Det gjaldt blant annet en streamingtjeneste som ble sett på som Yahoos svar på Netflix og YouTube.
Starboard Value, en stor eier i nettselskapet, gjorde det klart i februar at de ønsket å få avsatt Mayer og styret i Yahoo. Det er det tredje forsøket på å fjerne ledelsen i Yahoo siden 2008, alle ledet av ulike aksjonærer som er frustrert over de gjentatte forsøkene på å snu den negative utviklingen i selskapet.
Yahoos virksomhet har falt etter at Mayer tok over, samtidig som annonsørene pøser penger inn i digital markedsføring, det meste til rivalene Google og Facebook.
Følg markedet på DN Investor
Les mer på DN.no:
Oljeprisen tynges av tre faktorer
Parti-topp går før Clinton-møte
Nintendo-aksjen stuper etter Pokémon-varsel
Eksperter mener Kjell Inge Røkke og Akers maktbruk snur opp ned på en kriserammet rederibransje (+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.