Advokaten som forvalter rettighetene til superstjernen Pharrell Williams' låter krever at strømmetjenesten Youtube fjerner sangene hans. Hvis ikke truer han med et søksmål på én milliard dollar.
Youtube er eid av teknologiselskapet Google.
Les også: Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube
Det er Irving Azoff, en tungvekter i amerikansk musikkbransje, som står bak angrepet på den Google-eide videostrømmetjenesten Youtube. Det skriver bransjenettstedet The Hollywood Reporter.
Lars Bratsberg, som blant annet jobber med Youtube i Google Nordics, vil ikke uttale seg om den betente konflikten i USA.
- Vi kan ikke kommentere pågående juridiske prosesser i USA dessverre, sier Bratsberg.
Williams, Lennon, Eagles
Irving Azoff opererer gjennom selskapet Global Music Rights, der han håndterer fremføringsrettigheter til rundt 20.000 låter. Blant dem er sanger skrevet av The Eagles, Pharrell Williams, John Lennon og mange flere.
Les også: Seks grunner til at NRK taper tv-krigen
Tidligere har disse rettighetene vært håndtert av andre amerikanske rettighetsorganisasjoner på en måte som har gitt Youtube enkel tilgang til låtene.
Slik vil det ifølge The Hollywood Reporter ikke bli i fortsettelsen.
Les også: Søker Youtube-talenter
Azoff har informert informert Youtube om at tjenesten mangler fremføringsrettigheter for 20.000 sanger.
Han har presset Youtube og Google for å få dem til å inngå nye avtaler for denne musikken helt siden det i november ble kjent at Youtube vil ta opp konkurransen med Spotify, Wimp og Pandora med sin egen abonnementsjeneste for musikk.
Så langt har ikke Google gitt seg.
(Saken fortsetter under videoen)
Ifølge The Hollywood Reporter er Azoff forberedt på å starte et formidabelt juridisk stormløp mot Youtube dersom selskapet ikke fjerner de omstridte sangene.
Basketak om opphavsrett
Youtube har stadig vært i hardt vær på grunn av opphavsrettslige brudd. Fordi hvem som helst kan laste opp video og musikk på tjenesten, har det i perioder flommet over av videoer som innholder rettigheter som ikke er klarert med eierne.
Les også: Twitter-frekvensen faller markant
Google har forsøkt å rydde opp.
Men Google og rettighetshaverne har fortsatt ganske ulik forståelse av hvor ansvaret ligger:
Rettighetshaverne sier det er Google som plikter å søke om tillatelse til å bruke innholdet deres. Google mener det er rettighetshaverne som må be Youtube om å fjerne spesifikt innhold.
Frihavn i USA
Et av verktøyene som ifølge The Hollywood Reporter er stilt til rettighetshavernes rådighet er ContentID.
Dette er en digital fingeravtrykksteknologi som gjør det mulig å spore opp videoer på Youtube som inneholder en bestemt sang.
Deretter kan rettighetshaveren selv bestemme hva som skal skje med sangen. Siden lansering har ContentID betalt ut over en milliard dollar i rettighetsvederlag.
Les også: Youtube-stjerner danker ut tv-kanal med 12 timers maraton
Spørsmålet er om artister som Pharrell Williams, og deres advokater, også kan bruke tjenesten til å få sanger fjernet fra Youtube.
Hvis ikke kan Youtube risikere å miste sin spesielle fristilling, som er regulert under Digital Millennium Copyright Act (DMCA).
DMCA innebærer at en tjenesteleverandør som Youtube ikke er finansielt ansvarlig for opphavsrettslige overtramp den ikke kjenner til.
Men dette gjelder bare så lenge rettighetshavere har tilgang til en effektiv måte å varsle brudd og få ulovlig innhold fjernet - en såkalt «notice and takedown»-prosedyre.
Gjorde internett mulig
Fristillingen i den amerikanske DMCA-lovgivningen regnes ifølge The Hollywood Reporter som en vesentlig for utviklingen av internett som en motor for innovasjon og ytringsfrihet, fordi den har gjort det mulig for amerikanske selskaper å lage tjenester der brukerne bidrar med innholdet.
Eksempler på slike tjenester er Google, Facebook, Youtube, Twitter og Instagram.
Les intervjuet med verdens største Youtube-stjerne i D2: Tubetoppen
Les DN Lørdag om de norske Youtube-stjernene Prebz og Dennis: De nye mediestjernene
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Snøhetta vil huse Obamas hemmeligheter
Felt for utydelig skille mellom journalistikk og reklame
Digital mobbing (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.