For litt over en uke siden ble det kjent at Skiforbundet og deres utstyrsleverandør gjennom en rekke år, Swix ikke har forlenget kontrakten.
Avtalen mellom NSF (langrennslandslagene) og Swix er en av de mest omfattende og langvarige avtalene mellom næringslivet og norsk idrett, og det har siden blitt spekulert i at det er Helly Hansen som skal overta den lukrative avtalen med skilandslaget. Men som DN antydet tidligere i formiddag er det nå bekreftet at det er Bjørn Dæhlie Active Brands som tar over etter Swix.
- Det er med stor glede vi kan meddele at merkevaren Bjørn Dæhlie blir ny samarbeidspartner for NSF, sier administrerende direktør i Active Brands, Øystein Bråta.
- Langrenn er en stor og viktig kategori i norsk sportsbransje og et viktig satsingsområde for Active Brands. Målsetningen er å ta verdensledende posisjon på teknisk og funksjonell langrennsbekledning. I tillegg får vi tilgang til noen av landets mest attraktive idrettsutøvere som vi ønsker å bruke aktivt i produktutviklingen i merkevaren Bjørn Dæhlie. For å utvikle morgendagens skibekledning er det viktig å lytte til og lære av de beste, sier han i en pressemelding sendt ut i formiddag.
- Vår målsetting er å befeste posisjonen som verdens beste langrennsnasjon. Avtalen med merkevaren Bjørn Dæhlie vil bidra sterkt til dette og samtidig utvikle oss videre, sier langrennssjef i Norges Skiforbund, Åge Skinstad. Han presiserer at dette ikke er noen sponsoravtale, men en samarbeidsavtale.
- Vi skal sammen utvikle langrennsproduktet nasjonalt og internasjonalt. Endringsdyktighet, entusiasme, involvering og samarbeid er viktig for å oppnå gode resultater. Dette er fellesnevnere for oss.
DN var i kontakt med både Åge Skinstad og Bjørn Dæhlie fredag morgen, men ingen ville bekrefte det fremtidige samarbeidet da.
- Det har vært så mye spekulasjoner om dette nå, og folk har vært helt på viddene, sa Skinstad til DN.
Swix blir imidlertid ikke stående uten markedsføringshjelp fra profilerte norske vinterutøvere. Forrige uke ble det kjent at de blie skiskytternes nye klessponsor.
Det er nå 17 år siden Dæhlie solgte sin første skidress med merkenavnet BJ. I 2011 tok Active Brands over Dæhlies selskap. Dæhlie er eier og styremedlem i Active Brands.
Bjørn Dæhlie hadde sin storhetstid som skiløper på 1990-tallet og har blant annet ni VM-gull og vunnet verdenscupen sammenlagt seks ganger. Siden han la opp som skiløper har han slått seg opp som forretningsmann, og sto i innteksåret 2011 oppført med en formue på nesten 230 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.