Økt byråkrati i Statoil gjør at mekanikere og elektrikere på plattformene gjør det de egentlig er ansatt for i 3,5 timer av et 12 timer langt skift. Det opplyste Statoil-direktør Geir Slora på Oljeselskapenes Innkjøpskonferanse i Stavanger.
- Hva er det som gjør at en Statoil-mekaniker må vente i 8,5 time på jobben?
- Det er byråkrati rundt selve jobben. Du kommer på jobb så skal du hente ut arbeidstillatelser. Der er det kø og trafikk. Så skal du ha områdeansvarlig med ut for å sjekke området. Det tar tid og vips er det den første kaffepausen. Det tar tid. Også har du det gående, sier innkjøpsdirektør Geir Slora til Dagens Næringsliv.
- Det andre er at jobben ikke er godt nok planlagt. Det mangler utstyr. Det er ikke det at den personen som skal gjøre jobben ikke vil gjøre den, men han får ikke muligheten, sier Slora.
- Ble du overrasket over dette?
- Jeg ble overrasket over at vi ikke var kommet lenger. Jeg trodde ikke det var så lavt.
Men det kan være mye verre.
- Det kan være langt verre. Du kan bli kalt ut offshore på tirsdagen og ikke få startet jobben før søndagen, sier Slora.
Statoils effektivitetsprogram STEP tar sikte på at selskapet skal få til forbedringer som gir en bunnlinjeeffekt på 1,3 milliarder dollar eller over åtte milliarder kroner. Forbedringene skal komme i alle deler av organisasjonen.
- Vi kan ikke fortsette å pøse inn ingeniører og folk uten at vi får mer ut. Toleransen i bransjen på dårlig effektivitet har vært ekstremt høy, gjennom hele kjeden, sier Slora.
Les også:
Styreleder i Noreco fratrer
- Selskapet er i krise
- Det kan bli dramatisk