Holmenkollrestauranten har bestemt seg for å innføre "kontanfri sone" i sin restaurant.

- Det er nesten ingen som betaler med kontanter lenger. Det er kun noen få eldre gjester som gjør det av gammel vane, men disse har jo også alltid mulighet til å betale med kort, sier daglig leder Anders Ellburg i Holmenkollrestaranten til DN.no.

- Sikkerhetsmessig bedre

Han viser til at dette både er sikrere og mer økonomisk forsvarlig for restauranten og de ansatte.

- Det er sikkerhetsmessig bedre for servitørene og minsker faren for ran, men hovedsakelig gjør vi dette fordi kontantstrømmen i restauranten har blitt så lav at det tar uforholdsmessig lang tid å adminisitrere den. I tillegg har bankene gjort det mye dyrere å ta imot kontanter fra oss, sier Ellburg.

Han mener elektronisk betaling også er et kvalitetsstempel.

- Vi er en seriøs restaurant som gjør alt etter boka. Ved å fjerne kontanter fra systemet mener vi at vi sender et signal om dette, sier Ellburg.

Forståelig

Forbrukerrådet har stor forståelse for restaurantens argumenter.

- Dette er gode argumenter og det er lett å ha forståelse for at man ønsker å gå i denne retningen. Men rent juridisk er det fortsatt et krav i Norge at man skal kunne betale med sedler og mynt, så det må en lov- eller forskriftsendring til for å innføre kontantfrie soner med hjemmel i loven, sier Torgeir Øines i Forbrukerrådet til DN.no.

Han sier det fortsatt vil ta litt tid før samfunnet er klart til å bli kontantfritt i bred skala.

- Det er mange som mener dette bør tas tak i nå, men samfunnet er ikke helt der ennå, sier Øines.

Les også:

Norsk storforlag med "Spotify" for ebøker

  - Sikker på at de klør seg i hodet hos SSB også (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.