-Det ligger en udetonert bombe i enigheten, for hvor innslagspunktet for CO2-komponenten skal ligge, sier Marius Holm, leder i miljøstiftelsen Zero.

Regjeringen er enig med sine samarbeidspartier om retningen for bilavgiftene fremover, men Zero-leder Holm mener det kan slå alle veier.

- Må bli dyrere

-Det hjelper ikke å finne prinsippene, uten å fylle inn alle x-ene her. De vanlige dieselbilene må bli dyrere for at de skal velges vekk til fordel for ladbare hybrider og elbiler, sier Holm.

-Jeg bryr meg ikke noe om at en stor suv kanskje blir billigere, det er de vanlige bilene som står for mesteparten av utslippet i Norge. Teknologiutviklingen har senket definisjonen på lave utslipp fra 90 gram til 30-50 gram. Å bli "enige om prinsipper" uten å ha slått fast dette, er jo meningsløst. "Enigheten" kan romme alt fra katastrofale til perfekte bilavgifter, sier Holm til DN.

Full lading før 2030

Han mener hele den norske personbilparken må være ladbar innen 2030, om Norge skal holde EU-avtalen som forplikter oss til et utslippskutt på nær 40 prosent.

-En Toyota Yaris hybrid har lav engangsavgift i dag, men selv med 82 gram per kilometer har den høyt utslipp etter dagens standard. Man kan ikke si at det er lavutslipp når en Volvo XC90 går på 50 gram, sier Holm.

Zeros løsning er en gradvis økning av CO2-komponenten, og at knekkpunktet der CO2-avgiften blir negativ må senkes etter hvert som bilene blir mer effektive. Dette vil også muliggjøre at provenyet beholdes.

Holm er fornøyd med at elbilenes fordeler stort sett beholdes, men frykter for fremtiden om ikke de andre bilavgiftene følges opp.

-Hvis man skal fase ut momsfritak for elbiler, så går det til helvete med elbilen, hvis ikke engangsavgiften har gjort jobben med de andre bilene, sier Holm.

Les om bilavgiftene her:

Snur opp ned på avgiftene dnPlus  (krever innlogging)

- Dette er musikk i våre ører

Slik blir de nye bilavgiftene dnPlus (krever innlogging)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.