Segwayforbudet er opphevet. Effektavgiften for båter er fjernet. I dagens budsjett senker regjeringen avgiftene for motorsykler og snøscootere.
Blir det billigere å havne i 40-årskrisen nå?
-Ha ha ha. Nei, det er ikke bare 40-åringer dette gjelder. Mange ser at det er overlegent å kjøre mc i byen og bruker det som transport i steden for bil. Vi bruker kun en femdel av plassen og motorsykler har vært sterkt overbeskattet. Dette er et steg i riktig retning, sier Arve Lønnum som er sekretær i Motorsykkelimportørenes forening.
Lønnum har regnet på noen modeller, og hevder det er de mest miljøvennlige motorsyklene som tjener mest på omleggingen.
-Også internt i avgiftsgruppen for motorsykler har det vært urimeligheter. Kawazaki ZX10 har vært omtalt som en verstingsykkel, men er langt mer miljøvennlig enn for eksempel en 300 kubikker fra samme merke. Denne har en avgift på 115.000 kroner i dag, og vil få en avgift på 75.000 kroner etter omleggingen. Hadde den vært bil, ville den i dag hatt en avgift på kun kr 3.637,-. Det viser hvor sinnsyke motorsykkelavgiftene har vært, sier Lønnum.
Regjeringen har anslått at avgiftsletten på en gjennomsnittlig motorsykkel blir omkring 15.000 kroner.
Lønnum er også sekretær i Snøsccoterimportørenes forening, som også har kommet heldig ut av det med den nye avgiftene.
-Det er svært bra for å få byttet ut en gammel snøsccoterpark. De nye snøscooterene har blitt langt mer milhjøvennlige enn før, ikke minst på støy, sier Lønnum, som anslår at avgiftsletten for snøscootere vil gjøre dem mellom fem og 15.000 kroner billigere.
Les også: – Vi sitter med åpen munn og tenker; hva i all verden? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.