Målet er en nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark, ifølge en pressemelding sent onsdag kveld.
- Partiene er enige om at bilavgiftene skal stimulere til en grønnere og sikrere bilpark. Vi er enige om viktige prinsipper for fremtidens bilavgifter, som vil gi helt nødvendig forutsigbarhet for både forbrukere og næringslivet, sier Høyres parlamentariske nestleder Nikolai Astrup i meldingen.
Gjermund Hagesæter, finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, følger opp med at partiet er «glad vi nå får billigere, sikrere og nyere biler på norske veier».
- Vi er svært godt fornøyd med at vi har fått med de andre partiene på å legge gulrot og ikke pisk-prinsippet til grunn for fremtidens bilavgifter, sier han.
De nye bilavgiftene innbærer, som DN skriver i torsdagens utgave, blant annet at nullmomsen på elbil forsvinner i 2018, men erstattes av en ny ordning. Bensin- og dieselbiler blir dyrere, men det samlede avgiftspresset på norske bilister går ned.
Les hele DN-saken om de nye bilavgiftene (få fire ukers abonnement for en krone)
- Sikrer handling
KrFs Hans Olav Syversen, leder i finanskomiteen, mener avtalen sørger for at miljøvennlige valg skal lønne seg for forbrukerne og at utslippene fra bilparken blir redusert.
- Slik sikrer vi at klimamålene følges opp med handling, sier han.
Ola Elvestuen, leder i Energi- og miljøkomiteen fra Venstre, understreker at det skal være lønnsomt for folk å ta grønne valg.
- El-bileierne vil nå få den tryggheten og forutsigbarheten som er nødvendig for at bilparken skal bli mer klimavennlig. At alle avgiftsfordelene for el-biler skal være uendret frem til 2017 er helt avgjørende for å sikre en klimavennlig bilpark, sier han.
«Med denne enigheten unngår vi den uforutsigbare avgiftspolitikken som ble ført under de rødgrønne. Det holder å vise til biodieselavgiften og premieringen av dieselbiler som eksempler på dette», heter det i en felles uttalelse fra de fire partiene.
Bellona er kritisk
Bellona-leder Frederic Hauge er kritisk til enkelte av endringene, skriver NTB.
Han mener de overordnede prinsippene er gode, men krever sterkere virkemidler for en mer miljøvennlig bilpark. Hauge aksepterer at det etter hvert blir faset inn en årsavgift for elbiler, men er skeptisk til å endre engangsavgiften.
– Det må ikke fases inn noen engangsavgift på elbiler, med mindre det samtidig kommer kraftige avgiftsøkninger på fossilt drivstoff. Dersom differansen blir for liten, klarer vi ikke å nå disse målene, sier Bellona-lederen til nyhetstjenesten.
Han er undrende til at regjeringen åpner for å erstatte momsfritaket med en tilskuddsordning samt forslaget om å gi lokale myndigheter rett til å avgjøre om elbilene skal ha rett til gratis parkering, lading og kjøring i kollektivfeltet.
– Det gjør at man får en mindre helhetlig nasjonal virkemiddelpakke. Dersom regjeringen skal overoppfylle sine mål, må den komme opp med andre tiltak for å kompensere for det fylkene eventuelt fjerner, advarer Hauge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.