Biler med stor plass og praktiske egenskaper, men utstyrt med eldre motorer med høyt CO2-utlipp. Det er diisse som øker mest i avgift etter at samarbeidspartiene kom frem til nye bilavgifter i statsbudsjettet for 2016.
Hovedtrekkene i endringene er lavere vektavgift, halvert effektavgift og mer avgift på både CO2 og NOx-utslipp.
Vektkomponenten får et bunnfradrag på 150 kg og en reduksjon på fem prosent på alle trinn. Innslagspunktene for CO2-avgiften reduseres med ti gram på de fire nederste trinnene og 20 gram på de to øverste trinnene. Satsene økes med ti prosent for de positive verdiene.
NOx-komponenten økes med 20 prosent for personbiler. Alle satsene i effektavgiften, altså hvor sterk motoren din er, halveres i 2016 og skal fases helt ut over to år.
"Verdens beste bil" blir dyrere
Bilnettstedet Bilnorge.no har regnet på alle bilmodeller i Norge, og laget en oversikt over bilene som blir dyrere og billigere.
Her er de fem bilmodellene som øker mest i avgift:
Les testen her: Verdens beste bil
Disse blir billigere
Bilene som kommer gunstigst ut er de bilene som har de høyeste avgiftene i dag, på grunn av store mengder hestekrefter, ettersom effektavgiften halveres.
Dette gir mest utslag for bilene på øverste hylle, og listen er dominert av merker som Mercedes, BMW, Porsche, Jaguar og Audi.
Her er fem bilmodeller som synker mye i avgifter:
Les test av Audi RS 7: Biltest Audi RS 7: Idiotsikker villbass
I den mer folkelige delen av skalaen er ikke utslagene så store, men også her blir de motorsterke modellene billigere. Eksempelvis vil Norges mest solgte bil, Volkswagen Golf i R-versjon med 300 hestekrefter få over 50.000 kroner mindre i avgifter, mens den samme bilen med toliters dieselmotor på 150 hestekrefter og firehjulsdrift får en avgiftslette på 2.500 kroner. En tilsvarende firehjulsdreven versjon med 110 hestekrefter blir 2.500 kroner dyrere.
Se video fra da DN kjørte Volkswagen Golf R:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.