United Influencers omsatte for 15 millioner kroner i sitt bloggnettverk, som hovedsakelig leverer innhold rettet mot kvinner i alderen 18-36.
Selskapet tjener penger ved å tilby markedsføring via bloggene til Caroline Berg Eriksen (29), Camilla Pihl (38), Komikerfrue og Lene Orvik og en lang rekke andre.
- Vi er veldig fornøyde med å ha tatt 15 millioner kroner av annonsemarkedet. Vi er med på å utvikle dette markedet, og det er spennende, sier daglig leder Julie Holst Berntsen (41).
LES OGSÅ: Blogget for 3,3 millioner kroner
Solid i minus
Etter et driftsunderskudd på 962.000 kroner i 2014, før driften av selskapet egentlig var i gang, endte det med 4,8 millioner kroner i minus i 2015.
- Hvorfor er underskuddet såpass stort?
- Vi er et nystartet selskap og det er viktig at vi gjør de nødvendige investeringene. Vi har blant annet gjort enorme investeringer i bloggplattformen vår. Vi gikk med mindre underskudd enn budsjettert, sier Berntsen.
LES OGSÅ: Bloggsjef konkurs etter bråk med Hulk Hogan og Silicon Valley-milliardær
Hun vil ikke kommentere om det ligger an til overskudd eller minus i regnskapet for 2016.
- Jeg vil ikke kommentere det akkurat nå, men jeg kan si at det går mye bedre enn i 2015.
Tapte egenkapitalen
Egenkapitalen var tapt da regnskapet for 2015 ble avlagt, men styret skriver i sin beretning at det vil bli foretatt en kapitalutvidelse i 2016 for å styrke egenkapitalen.
- Vi har gjort en kapitalutvidelse på to millioner, opplyser Berntsen.
LES OGSÅ: Kakeblogger kastes ut på grunn av margarinblemme
Ifølge årsrapporten er United Influencers Norway eid av svenske United Influencers Media Group med 51 prosent, samt Dymax Invest (17,5 prosent) og Kjetil Tveter (16,07 prosent).
Dymax Invest tilhører Knut Dyremyhr (52).
Regner med å bli flere
United Influencers hadde 12 ansatte ved utgangen av 2015, og regner med å vokse.
- Vi startet 2015 med langt færre ansatte, og vi bygger kontinuerlig staben. I 2017 er vi nok flere slik utviklingen ser ut til å bli, sier Berntsen.
Foodora trues med tvangsmulkt: Arbeidstilsynet truer Foodora med dagbøter
Mange bloggoverganger
To av Norges mest kjente og mest leste bloggere, Caroline Berg Eriksen (29) og Camilla Pihl (38), begynte å blogge for United Influencers fra januar 2016.
LES OGSÅ: De skulle reklamere for lederkonferanse. Det gikk ikke som ventet
Andre store United Influencers-profiler er Komikerfrue (Marna Haugen Burøe, 35), Lene Orvik (29), Ørjan Burøe (42), og Treningsfrue (Camilla Aastorp Andersen, 36).
Exit for to ganger Riise
Flere store navn har forsvunnet ut også:
John Arne Riise (35), hans kone Louise Angelica Riise (26) og Julies Matblogg (Julie Ilona Balas 25) har skilt lag med United Influencers, og i sommer gikk også Espen Hilton (Espen Moe, 34) til Aller Media.
LES OGSÅ: Mediebyråene flyttet mindre penger for annonsørene i 2015. Likevel tok de bedre betalt (DN+).
- Vi representerer mange profiler, som har ulike behov. Om noen ønsker å gå til andre plattformer ønsker vi dem lykke til, sier Julie Holst Berntsen.
- Bransjen er hele tiden i utvikling og profiler kommer til å komme og gå. Sånn har det vært historisk og sånn kommer det til å være i fremtiden, sier hun.
LES OGSÅ:
IT-kjemper og medier sammen for bedre nettnyheter
Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter
Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook
Følg markedene med DN Investor
Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.
- Anbefalt fra DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.